Light The Torch – You Will Be The Death Of Me | CD

Juliette Ruygrok | 9 juli 2021

Wanneer je denkt aan Howard Jones is het onmogelijk om niet aan Killswitch Engage te denken. Maar voor die gene die hem uit het zicht zijn verloren. Howard Jones is ook de frontman geweest van Blood Has Been Shed, Devil You Know en die laatste heet dus nu Light The Torch. Deze supergroep bestaat al sinds 2012 en ‘You Will Be The Death Of Me’ is het tweede studioalbum die onder de naam van Light The Torch wordt uitgebracht. Supergroep??? De andere bandleden zullen ook niet nieuw zijn voor de gemiddelde metalcore fan. Howard wordt vergezeld door; Francesco Artusato (All Shall Perish) op gitaar, Ryan Wombacher (Bleeding Through) op bas, en de nieuwste aanwinst is Alex Rüdinger (Whitechapel) op de drums. Niet de minste dus….

Muzikaal energiek wordt er inezet met ‘More Than Dreaming’. Toffe technische riffs met een fijne bas. Muzikaal is het alles wat je mag verwachten van deze supergroep. De inzet van Howard op de vocalen pakt je of niet. Na meerdere malen luisteren zal je accepteren dat de nadruk meer ligt op clean vocals en zal je zijn bekende mean sound steeds minder gaan missen. Gelukkig zal je hiervan ook af en toe een stukje mee krijgen. ‘Let Me Fall Apart’ is duidelijk een stuk gevoeliger en geeft je inzicht in het duistere songtekst schrijven waar Howard om bekend staat. Goed genoeg over de beste man voor nu, wat vooral heel fijn in dit nummer is de samenzang wat de vocals nog meer accentueert, en de sterke verhalende lijn van de gitaren, die je mee trekken in de emotie.

Waar ‘Let Me Fall Apart’ je meenam in een harde rockvibe, brengt ‘End Of The World’ iets meer groove in het gitaarspel, en dat is even lekker. Goede tempowisselingen en diversiteit. Dit staat als een huis. ‘Death Of Me’ lijkt een spannend nummer te worden door de intro. Maar de vibe is uiteindelijk een stuk langzamer, en het enige echt spannende is het bassen van Ryan Wombacher. Het is een prima nummer en zeker naar het einde wordt de nodige afwisseling gebracht door diversiteit in de vocalen, maar toch mis je door de nadruk op clean vocals tot dusver op dit album de “echte ballen”.

Hé hé, ‘Living With A Ghost’ is als een smeekbede die beantwoord wordt. Mean vocals hebben

meer de overhand, en de aanvulling muzikaal is buitengewoon. Heerlijke agressie, toffe riffs, strakke drums. Meer van dit graag!!!! Leuke feestmuziek ‘Something Deep Inside’, zo lijkt het door het gekozen ritme en de rockende riffs. Lekker springen, toch voelt het wat braaf en simpel aan. Te veel rock en te weinig beuken om een echte pit op te starten. Bij een titel als; ‘I Hate Myself’ verwacht je ook dampende agressie, maar hier juist toch de gevoelige keuze voor de nadruk op de emotie. Natuurlijk ook mooi, hoe Howard zich kwetbaar opsteld. Maar het is braaf, en misschien wel te braaf.

Maar gelukkig brengt het supergezelschap toch nog een keer de ballen terug op dit album ‘Denying The Sin’ is weer even tempo blazen. Heerlijke gitaren, en weer even fijn wat nadruk op mean vocals in de intro. Het is een ijzersterk geheel, maar Alex Rüdinger op de drums overstijgt hier de rest van de band. Het laaste nummer op het album is een cover. Leuk om een zwak nummer uit 1987 wat ballen te geven. Maar ‘Sign Your Name’ van Terence Trent D’Arby was toen al geen topper, en dat gaat het nu ook niet worden. Als je dan toch Terence die sinds 2001 Sananda Maitreya wilt eren, ga dan voor ‘Dance Little Sister’ daar zit op het gebied van vocalen nog een beetje sjeu in, en is daardoor niet zo’n zeiknummer. Maar goed de keuze viel op ‘Sign Your Name’ het was eens een zeiknummer, en nu dus ook een zeiknummer maar met gitaren.

Wat Light The Torch betreft, hoor je duidelijk terug dat zelfs supermuzikanten zich kunnen ontwikkelen als groep, en dat is leuk. Ten opzichte van het eerdere album ‘Revival’ hoor je dat de samenwerking prima verloopt, en dat dit zich verder ontwikkeld in het geluid van de band. ‘You Will be The Deayh Of Me’ is dan ook zeker het beluisteren waard. Na meerdere malen luisteren zal het album naar je toe groeien, en kan je niet anders dan concluderen dat het prima in elkaar zit (dan maar het laatste nummer overslaan).

01. More Than Dreaming 3:09
02. Let Me Fall Apart 3:27
03. End Of The World 3:17