Lhaäd - Beneath | CD

Koos van Marle | 27 maart 2024

De naam Lhaäd zegt u misschien niet alles, maar de naam achter deze band wellicht wel. The Nox Entity zou u ook kunnen kennen van Rituals of the Dead Hand of Wolven of zelfs Hemelbestormer. De Belgische multi instrumentalist Filip Dupont is het brein achter Lhaäd, wat met ‘Beneath’ zijn 2e langspeler uitbrengt in 3 jaar. De voorganger ‘Below’ werd aardig ontvangen, dus ik ben benieuwd wat ‘Beneath’ voor ons in petto heeft.

Leuk weetje is dat Lhaäd een anagram is van hadal, wat dan weer staat voor de hadalpelagische zone in de oceaan. Het diepste van de diepzee, beginnend op een kilometer of 6.  Na een kort intro met wat bubbelend water worden we omlaag gezogen in een hypnotiserend riffend nummer, dat je direct onder water trekt voor een minuut of wat lang. De titel is, origineel genoeg ‘Beneath I’. U raadt het al, we gaan hier op de genummerde tour en dat is ook wel praktisch. Ik onthou die titels zelf ook niet, dus dan is nummer 3 wel praktisch. Een andere band die dit trucje gebruikt is Darkspace en daar hoor ik met de gelaagdheid, de wat mechanische drums en repetitiviteit wel wat van terug. De sound ligt ook wel in een lekker laagje synths, wat de drukkende, wat industriële sfeer goed doet. Luister maar eens naar het laatste stuk van VI, waarbij ik me afvraag of de dubbele bass nog sneller kan. De beklemmende sfeer blijft wel in alle nummers overeind en dat is ook een mooie prestatie. Omdat het werk wel op elkaar lijkt, voegt veel verder uitwijden ook niet heel veel toe. Gewoon een degelijke bak beklemmende black metal.

01. Beneath I 05:57
02. Beneath II 07:17
03. Beneath III 07:20