Leviathan - Förmörkelse | CD

Erik van Dijk | 12 oktober 2020

De Zweedse black metal band Leviathan verscheen uit het niets in 2001 en de band bracht in 2002 het debuutalbum ‘Far Beyond The Light’ waarna er niets meer van de band vernomen werd. Anno 2020 is de band terug. Andreas Petterson, bandlid van het eerste uur is verdwenen, en het lijkt er nu op dat Roger “Phycon” Markstrom alle instrumenten inclusief vocalen zelf voor zijn rekening neemt. Op 12 oktober verschijnt het tweede album ‘Förmörkelse’ via Nebular Carcoma / Bile Noire.

Het is niet zo dat Roger “Phycon” Markstrom in de afgelopen jaren niets heeft gedaan, Phycon is actief in de death metal band Feral, en was actief in de black metal bands Armagedda en Volkermord en in deze bands nam hij alleen de drums voor zijn rekening. Voor Leviathan’s tweede album ‘Förmörkelse’ heeft Phycon besloten alles alleen te doen, en het resultaat is geweldig. Het rauwe karakter van ‘Far Beyond The Light’ is grotendeels verdwenen, maar dit nieuwe album heeft niets aan obscuriteit ingeleverd. De songs spelen zich over het algemeen af in een mid-tempo, behoudens de sterke drumblasts, en worden gekenmerkt door melodisch gitaarspel.

Opener ‘Avgrundens Återsken’ is een nummer dat er letterlijk in knalt. De intens smerige vocalen van Phycon, de verschillende wendingen gedragen door de sterke drums en het melodische gitaarwerk zorgen voor een heerlijke opener. Titelnummer ‘Förmörkelse’ opent met een sterke ritmische gitaarrif, de tempowisselingen met blastbeats zijn sterk en goed gekozen en brengen iets van chaos in het nummer. Ook de navolgende nummers ’Svart’ en ‘Förbannelsen’ maken indruk. Het zijn met name de tempowisselingen en de vocalen die de nummers interessant maken en houden. Met name ‘Förbannelsen’ is een een sterk nummer dat meer up-tempo is en waarbij het drumwerk er uit springt, het akoestische tussenstuk brengt even wat rust waarna er opgebouwd wordt naar machtig sluitstuk.

Een favoriet op dit album is niet zo maar aan te wijzen, iedere compositie is met zorg geschreven, de nummers hebben inhoud en kop en staart. Het tussenstuk ‘En Tidlös Illvilja’ echter had wat mij betreft achterwegen kunnen blijven, de meerwaarde ontgaat mij totaal, maar verder is alles raak wat Phycon op dit album brengt. Heerlijke meeslepende nummers als ‘Verklighetens Väv’ en ‘Melankolins Ävja’ of het meer chaotische ‘Babylons Sand’ brengen dat waarop je hoopt op een black metal album. Het afsluitende ‘Pestens Sigill’ is een kunstig instrumentaaltje en maakt het verhaal af. Leviathan heeft met ‘Förmörkelse’ een top album gebracht en is voor iedere black metal liefhebber een aanrader.

01. XVII 00:45
02. Avgrundens Återsken 06:30
03. Förmörkelse 04:52