Lessmann / Voss - Rock Is Our Religion | CD

Manfred Werger |  30 juli 2022

Lessmann / Voss? Duitsland? Jazeker! Een nieuw duo? Nee, dat niet, Claus Lessmann en Michael Voss kennen elkaar van het ‘Point Blank’ album van het Duitse Bonfire uit 1989. Daarnaast speelden beide heren samen in Phantom 5, een band die ondergebracht was bij Frontiers Music Srl. in het vorige decennium. Atomic Fire Records heeft het debuutalbum ‘Rock Is Our Religion’ van deze ervaren rockers net op de markt gebracht. De mediaspeler maakt de nodige toeren en we duiken in wat historie van deze mannen.

Michael Voss is een oude rot in het vak. De meeste rockers kennen hem van Mad Max, maar de gitarist/zanger was ook de drijvende kracht bij Casanova, Demon Drive, Wolfpakk (deze band is nog actief) en Silver. Voss is daarnaast een druk bezette producer, hij goot onlangs de nieuwe Michael Schenker plaat in een fijne vorm. Claus Lessman is zanger geweest bij Bonfire vanaf de start (begin jaren ’70 tot 2015). Voss en Lessmann speelden ooit zeer kort samen bij Bonfire, maar kwamen later bij elkaar in Phantom 5, een band met voormalig Scorpions bassist Francis Buchholz. Het uiteenvallen van deze band opende de deuren voor een nieuwe samenwerking van “die beiden Herren”.

‘Rock Is Our Religion’ ziet er fraai uit, het artwork van Pavel Kurbanov van All4Bands Design is pakkend. Hetzelfde kan gezegd worden over de productie: vet, open, niet complex en helder. In 49 minuten nemen Voss en Lessman ons mee in de muziek ten tijde van hun eerste samenwerking. De plaat heeft een laid-back rock-vibe van het einde van de jaren ’80. De vibe en de stijlen doen ook wat aan de latere Sammy Hagar en zijn The Circle platen denken. Voss en Lessmann zijn beiden sterke zangers (ín ‘Runaway Days’ hebben beiden een duetvorm), het instrumentale gebeuren (Voss en Lessman speelden alles in, enkele drumpartijen komen van de Bremerhaven muzikant Vincent Golly) en de productie werden door Voss verzorgd in de Kidwood Studios in Münstertal en Greven.

Opvallend is ‘Take My Heart And Run’, een Bonfire cover uit het sterke ‘Fireworks’ album (1987), lang geleden! Een andere cover is uit 1975: ‘Sister Golden Hair’ van America wordt gespeeld met een heerlijk pedal-steel-gitaartje van Martin Huch. Klaus Lessmann zorgt hier voor de drums. Ook is er een sterke Queen referentie bij de ballad ‘Slow Dance’. Maar ‘Rock Is Our Religion’ heeft meer te bieden. ‘Medicine Man’ is een swingende opener, de eerste single ‘Smoke Without Fire’ en ‘Fight For Our Love’ zijn leuke poprockers en de plaat heeft enkele sterke rockers in de vorm van de titelsong en het piano gedreven ‘Something Is Better Than Noting’. Het einde van de plaat vind ik sterk. ‘Look Around’ is een verrassende song met wat reggae invloeden, ‘Stay’ doet denken aan White Lion en ‘What Feels Right’ is een fraaie, stevige AOR afsluiter.

Voss en Lessmann hebben geen vernieuwende schijf afgeleverd. Deze plaat is een fijne “goed weer-, bier- en barbecue-schijf”. De mannen Voss en Lessmann gaan niet zo tekeer als de bands uit hun verleden, maar focussen zich op de wat mildere rockmuziek waar beiden van houden: compact, sterke vocalen, lekker gitaartje, dikke ritmesectie en genoeg variatie voor een leuke luisterbeurt of aankoop. Vlees op het rooster, open het krat en gaan!

01. Medicine Man 3:47
02. Smoke Without A Fire 4:10
03. Runaway Days 3:45