Leper Colony - Leper Colony | CD

Erik van Dijk | 24 december 2022

Leper Colony is de nieuwe death metal band met Marc Grewe (ex-Morgoth, Insidious Disease) en muzikale veelvraat Rogga Johansson (o.a. Paganizer, Revolting). Het doel van het tweetal is death metal maken op de leest van de klassieke albums van Death, Massacre en Morgoth. Transcending Obscurity Records zag er wel brood in en zij brengen het gelijknamige debuut album uit op 13 januari.

Als liefhebber van old school death metal wordt je op zijn minst getriggerd wanneer je namen als Death en Massacre voorbij hoort komen. Aan de andere kant is er door de jaren heen zoveel in dit genre uitgebracht dat de eventuele meerwaarde van nieuwe albums een punt van discussie is. Met Rogga Johansson en originele Morgoth vocalist Marc Grewe is er in ieder geval een basis en de Zweedse drummer Jon Skäre maakt het drietal compleet.

Het album telt negen nummers en opent met ‘The Human Paradox’. Een sterk nummer dat zich voornamelijk in het midden tempo afspeelt. De tempowisselingen tijdens de refreinen zijn sterk en ook de vocalen kunnen mij wel bekoren. ‘Perdition’s End’ borduurt voort op het concept en is een wat trage death metal song met de nodige tempowisselingen. Met ‘The Surgical Undeadvors’ gaat het tempo wat omhoog en horen we invloeden van Death. Het nummer dat als single verscheen heeft alles wat je wil horen als liefhebber van OSDM.

‘Tar and Feathers’ is een snel nummer met Slayeresque trekjes. Het tragere middenstuk klinkt wat rommelig, maar dit wordt gecompenseerd door de overwegend snelle passages. Nummers als ‘Rapture Addict’, ‘A Flow So Greatly Macabre‘ en ‘Flesh Crawl Demise’ zijn een lekkere death metal beukers waarop niets af te dingen valt. Invloeden van Death, Massacre maar ook zeker Slayer zijn duidelijk waarneembaar.

Vreemde eend is titelnummer ‘Leper Colony’, het nummer is traag en melodisch en past niet echt tussen de overige nummers. Afsluiter ‘Gruesome End’ is weer een heerlijk snel nummer, waar het je niet zal verbazen wanneer er invloeden van Death te horen zijn.

Heeft het gelijknamige debuut album van Leper Colony meerwaarde? Als liefhebber van OSDM kan ik volmondig zeggen: ja. Natuurlijk hebben we alles wel een beetje gehoord, maar Rogga Johansson en Marc Grewe hebben een lekker album gebracht dat mij vanaf de eerste minuut wist te pakken. HGet album wordt gebracht met een vracht aan merchandise van koffiemok tot spijkerjas, waar jammerlijk genoeg een vinyl versie van het album ontbreekt.

01. The Human Paradox 4:22
02. Perdition’s End 3:20
03. The Surgical Undeadvors 3:44