Leatherwolf – Kill The Hunted | CD

Manfred Werger | 2 december 2022

De metalen oudjes doen het zo slecht nog niet. Een geweldige comeback plaat van het Canadese Sword verraste vriend en vijand, Queenryche’s nieuwste is een mooie killer, Candlemass, Stockholm’s epische doom-metal trots, keert ook terug aan het front en zo kunnen we nog even doorgaan. Heeft Leatherwolf uit Huntington Beach ook zo’n spetterende ear and eye opener in petto? We gaan het horen en duiken in de weetjes over deze band!

Leatherwolf? Bekend? Deze US metalband was vanaf 1984 actief aan het front en met name de platen uit de Island Records periode, ‘Leatherwolf’ (uit 1987) en het grootse ‘Street Ready’ (uit 1989), zijn klassiekers. De band stopte kort na de laatstgenoemde plaat en keerde terug in 1999 met een super strakke live schijf ‘Wide Open’. Later werd nog wat werk uitgebracht, het ‘World Asylum’ album uit 2006 is een aanschaf of luisterbeurt meer dan waard.

Een nieuwe herstart vond vier jaren terug plaats, maar de demosessies stopten in 2018. Met nieuwe leden en hulp van bekende muzikanten probeerde originele drummer Dean Roberts Leatherwolf opnieuw te laten grommen en ‘Kill The Hunted’ is daarvan het resultaat. Met een ouderwetse hoes van Marc Sasso (o.m. bekend van enkele DIO hoezen en het artwork voor Rob Rock en Halford), een ware “jachtig jaren tachtig” productie van Dean Roberts en Randy Burns (de engineer vanaf het prille EP debuut van de band op Tropical Records (Waar heb ik dat ding ergens…?) en de mastering van wizard Tom Baker (o.m. Mötley Crue, Bruce Dickinson, Judas Priest, Pantera) kregen de demo’s een mooie eindfase.

En? In één woord: Genieten! Wat een enorme gave bak herrie! Dikke gitaren, die een aan de ‘triple axe attack ‘ van weleer doen denken, vette baslijnen van Barry Sparks (o.m. bekend van UFO, Dokken, Cosmosquad, MSG, Ted Nugent), die later in de demo’s zijn ingemixt en een felle

vocale inbreng van Ninja Ghandi zanger Keith Adamiak zitten in het voorfront van de Leatherwolf. Ook het keyboard werk van Wayne Findlay (MSG) en het gast gitaargeweld van Joel Hoekstra (Whitesnake, Night Ranger) zijn opvallend.

Vanaf het spetterende ‘Hit The Dirt’ tot het opdringerige ‘Enslaved’ (doet wat denken aan hun ‘Street Ready’ plaat) is het 51 minuten los gaan op deze “old skool metal”. De plaat kent weinig inzakkers, het tempo is hoog, de klanken zijn hard en open en de vibe blijft je bij de kladden houden. ‘Only The Wicked ‘ doet zelfs wat aan de gelijknamige plaat uit 1987 denken. ‘Evil Empires Fall’, ‘Lights Out Again’ en ‘The Henchman’ (let op de Megadeth vibe) hebben wat referenties uit de prille periode van de band. ‘Madhouse’ is een felle donderstraal, ‘Road Rage‘ eveneens en ‘Medusa ‘trekt de zaak wat open door de melodieuze inslag. ‘Nobody’ haalt het tempo iets naar beneden, fraaie track!

Mooie plaat! Overrompelend en het doet me ook denken aan de hoogtijdagen van deze band. Leatherwolf vanuit Californië naar het Europese vasteland? Dat zou te gek zijn. Het Griekse label Rock of Angels Records heeft de plaat in Europa uitgebracht. Binnenkomertje, deze ‘Kill The Hunted’!

01. Hit the Dirt 05:41
02. Nobody 03:31
03. Kill the Hunted 05:28