Landfall – Elevate | CD

Manfred Werger | 12 december 2022

Made in Brazza! De laatste tijd poppen allerlei Braziliaanse bandjes op in het rock -en metalgenre en zij verwelkomen de Europese markt met hun output. Icons of Sin, Mayank, Electric Mob, Semblant, Tamat en Sculptor zijn wat nieuwkomers uit het land van het mooie voetbal. Landfall is er ook één en hun tweede plaat ‘Elevate’, uitgebracht bij Frontiers Music Srl., ligt in de schappen bij de melodieuze rock en metal. Even flink luisteren, ik ken deze zanger van Auras, destijds een populaire AOR band uit Brazilië.

Landfall komt uit Curitiba, een miljoenenstad in het zuidoosten van Brazilië. De band komt voort uit Wild Child, een bekend bandje in deze streek. Gui Oliver, de sterke Eric Martin-achtige zanger van Auras, voegde zich bij de band in 2017.’The Turning Point’, het eerste album van de band, oogstte veel lof! In de Corona periode besteedden de bandleden ook aandacht aan andere bandjes, zo is de gitarist Marcelo Gelbcke ook te horen bij Icons of Sin en zanger Gui richtte Mayank op.

‘Elevate’, het tweede album van de band, is lekker vol en natuurlijk geproduceerd. De mix is wat agressief, er is veel ruimte voor het prima gitaarwerk van Marcelo Gelbcke, maar let ook op de expressieve bas van Thiago Forbeci, een vette Billy Sheehan ondertoon siert zijn inbreng. Natuurlijk is de vocale input vooraan in de mix, traditioneel bij elk (Frontiers) melodic rock album. ‘Elevate’ klinkt behoorlijk krachtiger dan het AOR gerichte debuut. Landfall ligt in de koers van nineties acts als Mr. Big, late Dokken, Extreme en van bands als One Desire, Eclipse, Degreed en Bloody Heels.

‘Never Surrender’ opent flitsend, met name het harde en puike gitaarwerk is een ear-catcher. ‘Two Strangers’ is wat gewoontjes, maar het blijft een fijne, vlotter tapper in de lijn van de Fergie Frederiksen albums.’Waterfall’ is rustiger en maakt ruimte voor het hoge stembereik van de zanger. ‘Rescue Me‘ is weer wat moderner, met ijzersterk drumwerk van Felipe Souzza dat aan Pat Torpey (Mr.Big) doet denken.

‘Heroes Are Forever’ is zelfs een catchy tribute aan deze overleden drummer. De plaat gaat verder met het titelnummer, een melodieuze stamper in de stijl van Night Ranger, wat gelijkend op het materiaal van het debuut van Landfall. ‘Feels Like Summer‘ is bloedcommercieel en neemt je mee naar de AOR muziek van diverse filmsoundtracks (Cobra, Top Gun, e.a.). ‘H.O.P.E.’ doet aan stevige Scandi acts denken. ‘Shadows Of Love’ is lekker snel! ‘The Wind‘ is een Toto-achtige ballad, mooi nummer. Het beste heeft Landfall als afsluiter bewaard, ‘Change To Destiny’ is een ijzersterk nummer in de stijl van het Finse One Desire. Stevig, melodieus en pakkend!

Na 51 minuten is het voorbij, maar de plaat zal best nog vele rondjes maken. Landfall is met een sterke opvolger voor de dag gekomen. ‘Elevate‘ is een behoorlijk andere plaat dan hun wat softere debuut. De mix zou nog wat opener hebben gemogen, er is nu gekozen voor een full power modus, lekker, maar af en toe meer rust en minder volume hadden de plaat wat meer variatie en diepte gegeven. Leuke aanwinst!

01. Never Surrender 5:02
02. Two Strangers 4:32
03. Waterfall 5:09