Lamb Of God - Lamb Of God | CD

Juliette Ruygrok | 19 juni 2020

Beukende groovende metal met politiek beladen teksten. Lamb Of God heeft een goede reputatie. Dat mag ook wel, de mannen draaien immers als sinds 1994 mee. ‘Lamb Of God’ is het tiende studio album van de band, waar er twee onder de naam van Burn The Priest (waar het ooit mee begon) zijn uitgebracht. Album nummer tien is misschien wel de reden voor de titel van het album, vaker zien we dat bands dit zien als kroon, het leerproces is af, tijd voor het echte werk. Ook heeft Chris Adler plaatsgemaakt voor Art Cruz die voorheen werkzaam was bij Prong op de drums. Art Cruz werd door Adler zelf aangeraden, dus dat belooft veel….

Met een spannende intro wordt ‘Memento Mori’ ingeluid. Cruz doet er niet lang over zijn stempel te drukken, en met een rammende overgang en vooral tof drumwerk wordt er een lekker tempo ingezet. Vette riffs van Mark Morton en Willie Adler maken het een heerlijk divers nummer. Rauwe gitaren nemen ons mee in ‘Checkmate’, ook hier is het gitaarwerk over het geheel fantastisch. De energie spat er vanaf. Diezelfde lijn wordt doorgetrokken in ‘Gears’ waar wederom drummer Art Cruz in combinatie met gitaristen Mark Morton en Willie Adler imponeren. Ook het tempo in de vocalen van Blythe is niet mis.

‘New Colossal Hate’ heeft werkelijk alles. De rammende energie na het iet wat tragere ‘Reality Bath’ zet de boel weer op scherp. Op de vocalen gebeurt heel veel en dat is tof. We kunnen eindeloos blijven doorgaan over drummer Cruz, want hij is ronduit fantastisch en weet de energie in de band echt naar een hoger niveau te tillen. Aan ‘New Colossal Hate’ is gewoon werkelijk alles vet! De overgangen, de break, de opbouw het is gewoon indrukwekkend. Met een horror vibe en een lager tempo wordt ‘Resurrection Man’ ingezet. Met een lekkere versnelling heeft het een fijne opbouw die uitermate geschikt is voor wat lekker pitwerk bij een live show.

Tijd voor wat samenwerkingen. ‘Poison Dream’ is een samenwerking met Jamey Jasta van

Hatebreed, en ‘Routes’ is een samenwerking met Chuck Billy van Testament. ‘Routes’ is leuk. ‘Routes’ is heel leuk. Het is misschien niet het meest technische nummer op het album, maar wat een energie. Dit heeft ballen! ‘On The Hook’ is misschien wel het meest kenmerkte en typische Lamb of God nummer op het album. Het zit vol agressie, en je zou het gewoon ouderwets ram werk kunnen noemen. Met een paar knappe uithalen en wat rap drumwerk wordt nog even alle agressie eruit gegooid. Het is misschien wat minder spannend dan eerdere nummers maar zeker niet minder energiek. Het is een toffe afsluiter van een fantastisch album.

Lamb of god heeft met ‘Lamb Of God’ een indrukwekkend album in handen. De kracht van de band is ongekend, ze weten hun reputatie waar te maken en zelfs nog een nieuwe inslag van energie naar voren te brengen. Het is een release waar naar uitgekeken werd, en dat is terecht. Dit is er één die je moet luisteren!

01. Memento Mori
02. Checkmate
03. Gears