Lacuna Coil – Comalies XX | CD

Manfred Werger | 21 oktober 2022

Lacuna Coil? ‘Comalies’? Da’s toch een album, dat al bekend is? Jazeker! Deze topplaat kent een reissue via Century Media Records, het Duitse label van de Milanese gothic metal band. De band waagt zich aan een gave klus, want dit album heruitgeven, bewerken, vernieuwen, lijkt schier onmogelijk. We luisteren extra kritisch en duiken in het waarom van deze ultieme bewerking.

Ooit zag ik Lacuna Coil op een festival dat ik bezocht met collega recensenten Frans en Kees. Hun topplaat ‘Comalies’ maakte van hen een sterke publiekstrekker en de band speelde een hele gave set. ‘Karmacode‘, de opvolger van ‘Comalies’, was net uit, maar de band kon teren op de vele successen van beide platen met een geweldige frontlady als aandachttrekker.

De derde plaat ‘Comalies’ van Lacuna Coil uit 2002 was inderdaad een hele grote. De Amerikaanse televisieserie ‘Uranium’ besteedde veel aandacht aan de plaat en de band. Enkele singles (o.a. het bekende ‘Heaven’s a Lie’) werd bekend door de film ‘Resident Evil’, videogame ‘The Apocalypse’ en MTV deden de rest. Lacuna Coil brak door in The States. Ook in diverse landen van Europa knalde de plaat de CD Top 40 binnen.

En nu….twintig jaar na de originele uitgave heeft de band deze meesterplaat bewerkt: De hoes van Stephan Wibbeke is vervangen door het artwork van Thomas Ewerhard. De plaat kent hardere beats, keyboards met een vollediger spectrum, hier en daar een ander tempo, vocale laagjes en stevigere gitaren dan de wat dunne, gothic gitaarlijnen van weleer. Ook de vettere drums vallen op, want de originele drums waren behoorlijk alternatief en dun. De productie, door Marco Coti Zelati en Waldemar Sorychta, is duidelijk verbeterd, met name door deze aanpassingen, het instrumentale geheel, dat vooraan in de mix zit en het cleanere totaalbeeld.

En? Dezelfde impact als toen? A ‘Celebration of the past and the present’? Tja, als je ‘Comalies’ nog niet kent en afgaat op de wat modernere vibe van Lacuna’s laatste platen, dan is dit een fijne blockbuster. ’Unspoken’ met zijn dikke effecten, ‘Daylight Dancer’, voorzien van allerlei elektronisch geweld en ‘Self Deception’ zijn monstertracks geworden. Ook ‘Angel’s Punishment’ drukt Christina’s Scabbia’s vocalen veel maar voren. ‘Humane’ klinkt nog melancholieker en bij ‘Aeon’ komt “the soft touch” van Christina nog meer naar voren. Maar ‘Tightrope’, op zich sterk, mist het tempo en de percussie van weleer. Ook ‘Heaven’s A Lie’ heeft wat tempo verloren. ‘Swamped ‘is daarentegen wat versneld, maar mist juist weer de magie van het donkere, swingende origineel. Ook de impact van ‘The Prophet Said’ is wat kleiner dan de 2002 versie.

Toch is de plaat op zich een prachtige terugkijker in een nieuw jasje! Ik was verzot op de veelzijdigheid van Comalies 2002 en moet wennen aan de wat eenvormige opzet van de nieuwe uitvoeringen. Buiten dat; ‘Comalies XX’ knalt als een dolle en de plaat is hét voorbeeld van nu-nostalgic gothic metal. In de Europese versie van Century Media is het origineel ook bijgesloten. Dubbel genieten!

01. Swamped XX 03:52
02. Heaven’s a Lie XX 04:07
03. Daylight Dancer XX 03:46