Kurb Saatus - The Withering | CD

Virginkiller | 7 juni 2019

Kijk, je hebt natuurlijk best wel wat bandjes die een tijd lang onder de radar opereren voordat zij hun zielenroerselen de wereld in slingeren, maar bij Kurb Saatus is dat best wel wat extreem. De groep werd namelijk maar liefst een kwart eeuw geleden opgericht en anno 2019 is hun debuut CD ‘The Withering’ eindelijk een feit. Natuurlijk waren er wel wat demootjes en promootjes door de jaren heen maar ik heb er helaas nog nooit eentje aan mijn collectie mogen toevoegen. Mijn honger naar een fysieke Kurb Saatus boreling is dan na jaren wachten eindelijk gestild. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit werkstuk is er eentje om best trots op te zijn.

De Alblasserdamse band afficheert zichzelf als een melodieuze death metal band en ik kan ze daar niet eens ongelijk in geven. Al luisterend zoemen heerlijke jaren negentig uitwerpselen als ‘An Evil Shade Of Grey’ (Cemetary), ‘Hope Finally Died’ (Decomposed) en ‘North From Here’ (Sentenced) in mijn gedachten voorbij. Uiteraard haalt ‘The Withering’ het bij lange na niet bij dergelijke mijlpalen in het genre en we weten ook nog niet of Kurb Saatus’ debuut de tand des tijds ook gaat doorstaan, maar ik help het ze hopen. De muzikanten verrichten uitstekend werk, de composities zijn goed doordacht en de productie is voor een eigen beheer CD meer dan behoorlijk. De distributie van deze fraaie digipack wordt verzorgd door Doc Records en het is vermeldenswaardig dat er slechts 100 exemplaren van zijn gemaakt. Het devies is dan ook om snel toe te slaan wanneer je melodieuze death metal en de Nederlandse scene een warm hart toedraagt

01: Twilight Grey
02: Darkened Thoughts
03: Silent Waters