Kryptos - Force Of Danger | CD

Erik van Dijk | 29 augustus 2021

Wanneer je me had gevraagd naar een metal band uit India, had ik tot voor even het antwoord schuldig moeten blijven. Toch zijn er heel wat bands actief, Kryptos is zo’n band, een heavy metal band uit Bangalore, Karnataka ontstaan in 1998. De band heeft inmiddels al vijf albums uitgebracht en het aanstaande zesde album wekte mijn interesse. ‘Force Of Danger’ is de titel van de nieuwe plaat en deze verschijnt op 1 oktober via AFM Records.

Kryptos bestaat uit een viertal muzikanten waarvan bassist Ganesh K.en gitarist zanger Nolan Lewis vanaf het eerste uur aanwezig zijn. Het zesde album ‘Force Of Danger’ is alweer het derde album via AFM Records en daarmee is het extra verwonderlijk dat dit mijn eerste Kryptos album is dat ik beluister. Het album opent met het nummer ‘Raging Steel’ en knalt hiermee meteen uit de startblokken. Een snel en heavy nummer en dit met de rauwe vocalen van Nolan Lewis geven het geheel iets van een speed / thrash metal sound. Solide gitaariffs en een sterke solo maken het eerste nummer tot een succes.

Met ‘Hot Wired’ zakt het tempo enigszins. Een heavy metal nummer met een melodische gitaarriff, de rauwe vocalen blijven het gevoel van thrash metal meegeven. Het hardere werk hebben we na deze twee nummers wel gehad, wat volgt is heavy. ‘Dawnbreakers’ heeft een betrekkelijk eenvoudige gitaar riff, de solo daarentegen klinkt wederom sterk en verzorgd en tilt het nummer als nog naar een hoger plan. De solo’s van Rohit Chaturvedi zijn eigenlijk over het gehele album sterk en geven net dat extra’s aan de songs.

Met ‘Thunderchild’, ‘Nighthawk’ en ‘Omega Point’ zakt het album langzaam weg, het zijn mid tempo nummers en zo langzamerhand hebben we de vocalen van Nolan Lewis wel gehoord. Hij blijft stug de vrij eentonige vocalen uitspuwen en we vinden eigenlijk nergens nuance of

een uitschieter. Muzikaal is het best te pruimen, al wordt het niveau van de eerste twee nummers niet meer gehaald. Titelnummer ‘Force of Danger’ en het afsluitende ‘Shadowmancer’ brengt eigenlijk geen verandering in dat wat ons geboden wordt en de spreekwoordelijke nachtkaars is nadrukkelijk in beeld.

Kryptos is een band met potentie maar lijkt vast te zitten in het creatieve proces. Muzikaal zijn er voldoende aanknopingspunten en met name gitarist Rohit Chaturvedi beheerst zijn instrument tot in de puntjes. ‘Force Of Danger’ is een middelmatig album, maar krijgt op basis van de potentie een voldoende.

01. Raging Steel 03:49
02. Hot Wired 03:02
03. Dawnbreakers 04:14