KrvL – Kravaal | CD

Erik van Dijk |  5 maart 2022

KrvL is een Belgische metal band ontstaan in 2020. De afgelopen jaren bracht de band uit Brussel een drietal digitale singles uit. Ook de eerste langspeler ‘Kravaal’ is in eerste instantie alleen digitaal verschenen en uitgebracht in eigen beheer en wel op 4 maart, een vinyl versie verschijnt in mei.

Wie er achter KrvL zitten is nog duister, waar muzikaal al snel veel duidelijk wordt. De zes nummers, waarvan er drie al eerder verschenen zijn, houden het midden tussen de Belgische bands AmenRa en Wiegedood. Met een mix van lompe doom sludge tegen over de snelle en agressieve atmosferische black metal weet KrvL te imponeren en aantal fijne nummers te brengen.

Het album opent met het nummer ‘Calimero’ en dat is een traag en meeslepend nummer zoals we dat van grootmacht AmenRa kennen. De ijzige schreeuwen worden afgewisseld met lage grunts, het melodische gitaarspel is waarmee de band zich onderscheidt. De plotse tempoversnelling is een welkome wending. ‘Het gezang der nachtekraaien’ opent als een snel black metal nummer, het gitaarspel is hier wederom sterk en melodisch. Tempowisselingen volgen elkaar op om uiteindelijk in een oase van rust te belanden, het tempo loopt weer op en het nummer werkt toe naar sterk einde. ‘Zoete ellende’ is een puur black metal nummer met repetitieve melodische gitaarriffs en sterke tempowisselingen.

‘Arme zondaars’ opent met een traag doomstuk en gefluisterde teksten, dan plots is daar weer een wending en gaat het tempo weer flink omhoog, ijzige schreeuwen, beukende drums en steeds weer die melodie terwijl het overige geweld door raast , de doom keert terug en de cirkel is rond.

Titelnummer ‘Kravaal’ opent weer als een snel black metal nummer, je weet dat de wending komt en deze blijft dan ook niet uit, maar na een minimalistisch tussenstuk barst het black metal geweld weer los. Slotnummer ‘Het verraad’ verscheen al in 2020, een geweldig nummer waar de tegenstelling tussen lompe doom sludge en snelle black metal het meest kenmerkend is.

KrvL brengt een verrassend sterk debuut album en hoewel de band zelf de eerder genoemde bands aanhaalt en daar natuurlijk ook invloeden van te horen zijn, heeft de band een sterk eigen geluid. Het album is te beluisteren / aan te schaffen via alle digitale platformen, persoonlijk wacht ik tot mei wanneer het vinyl verschijnt.

01. Calimero 05:52
02. Het gezang der nachtekraaien 07:27
03. Zoete ellende 05:52