Kringa - Feast upon the Gleam | CD

Koos van Marle | 21 augustus 2019

Persoonlijk ben ik niet heel erg op de hoogte van de Oostenrijkse black metal scene. Abigor ken ik uiteraard wel en met een beetje graven kom ik nog wel bij Belphegor en Summoning uit. Dat zijn allebei niet de beste referenties in mijn optiek, dus ik was wel benieuwd of die bergkoningen ook wat anders kunnen dan skiën en schnitzels bakken. Het feit dat ‘Feast upon the Gleam’ op Terratur Possessions uitkomt, is wel een goed voorteken.

Dit label brengt wel de nodige kwaliteit uit, vooral uit de Nindrosische Noorse hoek en het liefst een beetje orthodox. Nu kan ik met de deur in huis vallen: dat is deze plaat niet. Het is wel een bakkie overstuurde herrie met een boel herrie en geschreeuw erin, maar daar houdt de vergelijking ook helemaal op. Als je een halve schep Old school metal (Celtic Frost/Venom), met een halve schep psychedelica (drugs) en een goede snuf oude Mayhem in een blender gooit krijg je denk ik iets als Kringa in je glaasje. Maar zeker weten doe ik het niet, ook niet na een behoorlijk aantal luisterbeurten. De hysterische uithalen van “Teeth” en “Specters” geven een maniakaal sausje aan een plaat die op momenten alle kanten op lijkt te zwalken, maar uiteindelijk steeds weer op het rechte spoor uitkomt. Deze onorthodoxe aanpak van lekker doorhakken en psychedelisch gepiel komt mooi tot uiting in ‘Eroding Passage’, wat lekker rammend begint, maar halverwege in een soort free jazzstyle nummer overslaat, waarbij je je afvraagt of dit gerepeteerd is.

Dit is ook typisch zo`n plaat die je eigenlijk gewoon een keer moet horen, want verder kan ik deze muzikale trip niet echt goed beschrijven. Interessante release voor de luisteraar die open staat voor alles wat niet in de gebaande paden past.

01. As Kaleidoscope Patterns Arise 06:21
02. Unwind the Gap Anew 06:54
03. To Sleep in Vermin Velvet 06:31