Knife – Knife | CD

Erik van Dijk | 21 september 2021

Knife is een metal band uit Duitsland ontstaan in 2019. De band brengt een mix van 1st wave black metal, speed metal en punk en bracht in 2020 een single en een EP uit in een kleine oplage op tape via het kleine Zwitserse label Metalworld. De gelijknamige debuutplaat verschijnt op 22 oktober als CD en op vinyl via Dying Victims Productions.

De basis van Knife is een sterke ritmesectie met drummer Ferli Thielmann en bassist Gypsy Danger. Gitarist Laz krijgt en pakt zijn vrijheid met afwijkende gitaarriffs en solo’s, waar zanger Vince Nihil met zijn smerige vocalen het geheel aan elkaar brult. Vanaf opener ‘Behold the Horse of War’ krijgen we ongecompliceerde en zwartgallige speed / thrash met voorgeschoteld met duidelijk invloeden van punk. ‘Inside the Electric Church’ is een snel nummer waarbij de basis gelegd wordt door de ritmesectie en de korte snelle gitaariffs door het nummer snijden. De punk basis in het nummer ‘White Witch Black Death’ en de groovende tussenstukken worden afgewisseld met snelle riffs en hels vocalen van Vince Nihil maken het af.

Met ‘Black Leather Hounds’ krijgen we de eerste single, uitgebracht in 2020. Wanneer je luistert naar het nummer begrijp je meteen waarom dit nummer mee is gegaan naar het debuutalbum. Een swingend en pretentieloos metal nummer met een sterke “feel good vibe”. De nummers ‘K.N.I.F.E.’ en ‘I Am the Priest’ komen van de EP ‘Locked In’ en sluiten naadloos aan bij het nieuwe materiaal. Met ‘Furnace’ en ‘Sword Loser’ ramt Knife vol gas door, rustpuntjes zijn er op dit album nagenoeg niet te vinden of het moet het tussenstuk zijn in het nummer ‘Demon Wind’. Een rockend stuk met subtiele solo’s waarbij het tempo even wegzakt. Een sterke afwisseling, maar het nummer eindigt zoals we inmiddels gewend zijn; snel en beukend.

Met ‘The Hallowed Chamber of Storms’ lijkt Knife er zelfs een schepje bovenop te doen, snel en agressief met steeds weer die snauwende vocalen van Vince Nihil. ‘1989’ is een kort intermezzo waarna de afsluiter ‘Possessed’ nog even kort duidelijk maakt waar de band voor staat. “Are you possessed by the Knife?” Nou, die vraag kan ik bevestigend beantwoorden. Knife brengt met het debuutalbum een heerlijk ongecompliceerd album, zonder pretenties en opsmuk, pure metal zoals het bedoeld is. Kopen dat album!

01. Behold the Horse of War 03:18
02. Inside the Electric Church 04:05
03. White Witch Black Death 02:15