Kissin' Dynamite – Back With A Bang | CD

Manfred Werger | 7 juli 2024

Weer een nieuwe Kissin’ Dynamite? Jazeker, om de twee jaren worden we verblijd met een plaat van onze Oosterburen uit Burladingen en Münsingen. Hun laatste schijven doen het vanaf 2018 erg goed in de Duitse en Zwitserse hitlijsten. Maar ook de criticasters en reviewers worden blij van dit bandje! Erg sterk in hun genre! Ik ben benieuwd naar ‘Back With a Bang’!

Kissin’ Dynamite is genoemd naar  de AC/DC kraker van  de  ‘Blow Up Your Video’ plaat uit 1988. Rockverzamelaar Frank van Hoeve en ik zagen deze vriendenband, geformeerd rond Hannes Braun, als jong broekie een prijswinnaar in de Duitse versie van The Voice, ooit in Oostrozebeke, West-Vlaanderen, in een tot concertzaaltje omgebouwde gymzaal. De stevige, pakkende glammy rock en metal van deze mannen, in de stijl van Mötley Crue en de Zweden van Hardcore Superstar, viel in goede aarde en de band sloot al snel aan in een voorprogramma voor de band van Udo Dirkschneider, die o.m. behulpzaam was bij de tweede schijf van de band.

De eerste platen van de band vertonen een gelijke opzet, maar met ‘Ecstasy’ uit 2018 werden meer diepgang en ruimte in de composities gezocht. De plaat haalde de Duitse top tien, de band haalde de Metal Hammer Award voor ‘The Best  German Band ‘ en er werd zeer intensief en succesvol getoerd. Opvolger ‘Not The End Of The Road’ is zelfs nog een graadje sterker en belandde in veel top-tien-lijstjes van 2022.

Voor ‘Back With A Bang ‘ haalde Kissin’ Dynamite weer alles uit de kast. Cheesy video’s, een behoorlijke publiciteitscampagne, een speciale releaseweek-toer, een nieuwe documentaire over de band én een plaat, die in allerlei formats verkrijgbaar is. De band kan het zich veroorloven en wil van de nieuweling een waar feestje maken.

Vanaf de eerste track, de spetterende titelsong, is het duidelijk dat het feestje voor KIssin’ Dynamite nog wel voort blijft duren. De productie, door Hannes Braun, is groots, met een mastering van Robin Schmidt, vol én moddervet! De gitaren zitten voorin de mix, de ritmesectie is stuwend en de vocalen, shouts, koortjes krijgen alle ruimte.  ‘My Monster’ volgt in een lekkere speedy modus. ‘Raise Your Glass’ doet denken aan Honeymoon Suite, Loverboy en Bryan Adams. Ook  ‘The Devil Is A Woman’ is een commerciële rocker zonder weerga! Het ruige ‘The Best Is Yet To Come’  heeft een traditionele opbouw, een echte radiovriendelijke rocker, die gevolgd wordt door het lichte, über melodieuze  ‘I Do It My Way’.

Het middenstuk van de plaat kent twee tracks, die de kwaliteit van de start van de plaat wat missen: ‘ More Is More ‘ is een opzichtige wenk naar de melodieuze Scandi-aanpak en  ‘Iconic ‘ heeft gewoonweg niet de knallende aanpak van het beukwerk van deze plaat. Met de rammers ‘When The Lights Go Out’ en ‘Learn To Fly ‘ zet Kissin’ Dynamite de zaken weer recht. De afsluiter is opvallend. Een volledig akoestische setting in ‘Not A Wise Man’ sluit deze plaat na zo’n 60 minuten op een fraaie manier af.

Lekker schijf! De band blijft natuurlijk wel op het snelle, veilige pad. Maar ‘Back With A Bang’ klinkt als een klok en is dé stadionrockplaat bij uitstek! Kissin’ Dynamite gaat flink toeren en 27 oktober is de band te zien in De Metropool in Enschede. Ik ga zeker kijken en absoluut op basis van deze topper!

01. Back with a Bang 03:34
02. My Monster 04:06
03. Raise Your Glass 03:37