King Zebra – Between The Shadows | CD

Manfred Werger | 21 maart 2024

King Zebra, een Zwitsers rockend collectief uit Zürich, brengt haar vierde album uit op Frontiers Music. Na twee leuke, zelf gefinancierde releases en het album ‘Survivors‘ op het Duitse Metalapolis, is dit een nieuwkomer op het label van Serafino Perugiano. Even checken!

King Zebra, een onbekende band? Dat klopt eigenlijk wel. De naam van de zanger kwam me wel bekend voor en wat speurwerk leidde me naar de juiste “tracks” van Eric St.Michaels. Ooit was hij zanger van het Amerikaanse Big Trouble en in het begin van de jaren ’90 vertrok hij naar Zwitserland. Eric werd vanaf het ‘Go All The Way’ album zanger van het redelijk succesvolle China uit Winterthur. Ook bij de korte reünie van deze band, tussen 2007 en 2015, was hij de leadzanger. De andere bandleden van King Zebra zijn: Roman Laurer en Jerry Napitupulu op gitaar, Benjamin Grimm op drums en Manu Judge op bas.

King Zebra’s ‘Survivors‘ plaat ken ik. Ik beluister deze nog wel eens. Lekkere, sleazy glam rock in de stijl van Mötley Crue, Skid Row, het huidige Crashdiet en het Duitse Kissing Dynamite in een vette productie van Oscar Nilsson. Tracks als ‘Wall Of Confusion’, met Guernica Mancini van Thundermother in een hoofdrol,  ‘We Are One’ en ‘Be The Hunter’ zijn echte smaakmakers.

De nieuwe King Zebra kent een fraai artwork van de Argentijnse Villy Villian, die ook mooie ontwerpen heeft gemaakt voor o.m. Suicidal Tendencies. En eerlijk is eerlijk, de nummers van ‘Between The Shadows‘ liggen met hun jaren ’80 accenten lekker in het gehoor.  De opener

‘Starlight’,  het mooie ‘Wicked’ , de commerciële, Night Ranger achtige single ‘Dina‘ en het pittige ‘Out In The Wild’ zijn vette krakers met een dikke gitaarsound, pakkende refreinen en een knallende ritmesectie. ‘Cyanide’ is een fijne arena rocker in de stijl van een moderne Alice Cooper. King Zebra blijft op deze plaat ook mikken op wat melodieuze stijlen. ‘With You Forever’ en ‘Love Me Tonight’ zijn staaltjes hiervan, wat midtempo, maar ook opzichtig gecomprimeerd. Ik vind de rocker ‘Love Lies’ en de Skid Row achtige afsluiter ‘Restless Revolution’ wel weer lekker strak klinken.

Fijne plaat, hoor! King Zebra heeft behoorlijk wat optredens achter de rug en voorprogramma’s verzorgd voor o.m. Lynyrd Skynyrd en Rose Tattoo. Wat mij betreft mag een tripje westwaarts ook plaatsvinden, zodat de band wat meer uit de schaduwen mag treden. Luistertip voor de rockers met een muzikaal verleden in de harde, muzikale rand van de jaren’80!

01. Starlight 3:23
02. Children of the Night 3:58
03. Wicked 3:42