Killswitch Engage - Atonement | CD

Juliette Ruygrok | 16 augustus 2019

Het is alweer het 8e studioalbum van de Amerikaanse metalcore formatie Killswitch Engage. Nadat ze in 1999 bij elkaar kwamen, ging het eigenlijk best rap met deze band. Het derde album bracht ze een tour met Slayer, waarna ze eigenlijk niet meer weg te denken waren uit de hoofdprogrammering van een gemiddeld festival. In 2013 kwam Jesse Leach weer terug als zanger bij de band, nadat hij in 2002 vervangen werd door Howard James. Howard James bracht met de band 4 zeer succesvolle albums uit. Jesse is ondertussen alweer 2 albums verder en nu met de komst van ‘Atonement’ is het tijd voor ook zijn vierde studioalbum met Killswitch Engage, tijd om de score gelijk te trekken.

Het album opent wat gematigd met ‘Unleashed’. Het tempo ligt wat laag in vergelijking met de rest van de nummers en de energie spat er nog niet echt vanaf. Het nummer kent een redelijke opbouw, maar dan blijft het ook wel bij. Met ‘Signal Fire’ komt de boel dan eindelijk echt op gang. Diepe grunts, veel blasten en rammende gitaren, zo hoort het! Ook de stukken met clean vocals zijn voorzien van een heerlijk tempo. Met name het drumwerk van Justin Foley maakt indruk. De overgangen zijn indrukwekkend. De ietwat gladde gitaarsolo iets minder. ‘Us Against The World’ is een beetje een zoetsappig verhaal. Dit komt door de gekozen riffs op de gitaar. Ondanks dat de vocalen wel wat meer pit brengen, en je een soort van leuke contradictie krijgt tussen agressieve vocalen met een vrolijke noot erachter, komt het net niet lekker uit de verf.

Dit wordt dan weer opgevolgd door echte beukplaat met ‘The Crownless King’. Wat weer zorgt voor een enorme tegenstelling. Het album gaat tot dusver alle kanten op. Verassend en zeker niet saai, maar het is even zoeken naar de lijn die de band inzet. ‘I Am Broken Too’ voelt als het dieptepunt van het album. Niet alleen is de tekst zeer bedroevend maar het emo gehalte is dusdanig hoog dat je als luisteraar een lichte depressie voelt opkomen. De grunt op het einde met als boodschap “Broken just like you” maakt het niet beter. Gelukkig krijg je daarna weer een flinke dosis energie voorgeschoteld met ‘As Sure As The Sub Will Rise’. Dit

nummer ramt lekker door en kent fijne overgangen met name door het solerend gitaarspel van Joël Stroetzel. Al met al een fijne balans tussen agressie en mooie cleane stukken, hetgeen wat je mag verwachten van Killswitch Engage.

‘Know Your Enemy’ (waar kennen we deze titel van?) kent ook een stevig ritme vol agressie. De goede opbouw en de lading energie die het mee brengt maken het echt een leuk nummer. Dit komt ook door de sterke samenzang en het lekkere gitaarspel. Toch had een andere titel allicht beter gestaan. Weer de geheel andere kant op met (terwijl we er net lekker in kwamen) ‘Take Control’ het nummer heeft weer een vleugje rock met de nadruk op clean vocals. De gekozen riffs hebben iets saais, waar voor de afwisseling wordt gekozen voor een stukje blasten van drummer Justin Foley. Helaas is dat het enige waar je blij van wordt, want het “feel good” gehalte van dit nummer is werkelijk deprimerend hoog. Met een zeer rustige start, wordt je als luisteraar mee gezogen in ‘I Can’t Be The Only One’. Rustige rock en clean vocals domineren opnieuw het begin. Toch komt het tempo er geleidelijk in. Het eindigt dan ook hard na een sterke opbouw. En lijkt de perfecte brug naar ‘Bite The Hand That Feeds’. Wat als afsluiter nog een stukje ongepolijste agressie blijkt te zijn. Het is een hard maar aangenaam eind, van een ietwat rommelig album.

Killswitch Engage lijkt hun formule niet te veranderen, wat natuurlijk goed is als het werkt. Echter ontwikkelen veel bands zich binnen het metalcore genre, en worden er echt indrukwekkende albums uitgebracht door nieuwkomers in de scène. Met ‘Atonement’ stelt Killswitch Engage teleur. Eerlijk is eerlijk van een bijna grondlegger en een van de meest succesvolle bands in dit genre mogen we als luisteraar meer verwachten, in ieder geval als het aankomt op samenhang en opbouw van je album, want zeker vanaf ‘Know Your Enemy’ gaat dat erg achteruit.

01. Unleashed
02. The Signal Fire (Ft. Howard Jones)
03. Us Against The World