Killer – Hellfire | CD

Erik van Dijk | 29 december 2022

Het Belgische Killer is ontstaan in 1980 en vergaarde al snel naam met de albums ‘Ready for Hell’ en ‘Wall of Sound’. Na een aantal onderbrekingen en verschillende line-up wisselingen is Killer sinds 2002 weer actief en deze activiteit resulteert zelfs in een nieuw album. Op 27 januari verschijnt het achtste album ‘Hellfire’ via Cherry Red Records / HNE Recordings.

Killer bestaat anno 2022 uit oprichter Paul Van Camp aka Shorty. Op bas vinden we sinds 2006 Ken Van Steenbergen en Ivan Opdebeeck zit sinds 2010 achter de drums. In de jaren ’80 was Killer een grootheid in de Belgische metal scene en albums als ‘Ready for Hell’ en ‘Wall of Sound’ leverde al snel de geuzenaam het Belgische Motörhead op. Na ‘Shock Waves’ (1984) viel de band uit elkaar en tot een reünie in de originele line-up kwam het niet. Sinds 2002 is Shorty weer actief en dit resulteerde in een drietal albums waarvan het laatste, ‘Monsters of Rock’, uit 2015 stamt. Het nieuwe schijfje ‘Hellfire’ telt maar liefst 15 nummers en wordt uitgebracht met een “Best of” CD met nog eens 16 nummers. Een lange zit met Belgisch eerste heavy metal band in het verschiet.

Het album opent met het nummer ‘Argus Eyes’, een lekker up-tempo nummer dat een beetje doet denken aan de Killer van weleer. Datzelfde geldt voor het nummer ‘Money’, lekker tempo met goede rauwe vocalen van Shorty. De nummers brengen voorzichtig iets van nostalgie. ‘Cuts Me Like a Knife’ is meer een blues rocker met een overdaad aan gitaarsolo’s, het nummer is op zich best aantrekkelijk, waar de solo’s echt te veel van het goede zijn. ‘Rat Race’ is ietwat tegenvallend. Muzikaal mankeert er niet veel aan het nummer, echter zijn het de vocalen die diep in de mix liggen en dus niet lekker voor de dag komen. ‘Different Worlds’ is een wat rustiger nummer, maar luistert lekker weg.

Het titelnummer ‘Hellfire’ is weer zo’n typerend nummer voor Killer, waar nummers als ‘Nightmare’, ‘From Bad to Worse’ en ‘Trouble’ weer meer blues rock invloeden kennen en het tempo beduidend lager is. Nummers die echt lekker en heavy zijn maken voor mij deze plaat, nummers als ‘War at Home’, ‘Medicine Man’ en ‘House of Glass’ komen aanzienlijk dichter bij de jaren 80 vibe van Killer. De semi-ballad ‘In a Dream Within a Dream’ weten Shorty en de zijnen geen potten te breken, al is het solospel wel weer goed verzorgd. De twee laatste nummers op het album hebben weer meer tempo en meer ballen, en zo worden we nog getrakteerd op twee aantrekkelijke nummers tot besluit.

Wanneer we over ‘The Best Of Killer’ praten dan weet je op voorhand dat de eerste albums ‘Ready for Hell’ en ‘Wall of Sound’ goed vertegenwoordigd zullen zijn. De eerste negen nummers zijn dan ook afkomstig van deze albums waarbij het opmerkelijk is dat de nummers ‘Backshooter’, ‘Secret Love’ en ‘Blinded’ opnieuw zijn opgenomen, waarbij de meerwaarde mij even ontgaat. Wat wel weer lekker is om de nummers ‘Ready for Hell’, ‘Wall of Sound’, ‘No Future’ en de kraker ‘Kleptomania’ weer te horen, die zijn toch altijd mijn Killer favorieten gebleven. Wat volgt op de best of CD is één of twee nummers van de overige albums, leuke nummers als ‘Shock Waves’, ‘Immortal’ en afsluiter ‘Back to the Roots’.

Het nieuwe Killer album ‘Hellfire’ is een aantrekkelijk heavy album geworden. Fans van de Belgische band doen er goed aan het nieuwe album te beluisteren, het zitten echt knappe nummers tussen die het jaren 80 gevoel ademen. De Best Of CD is er één voor de verzamelaars, maar in combinatie met het nieuwe album is dit toch wel een serieuze motivatie om aan te schaffen.

01 Argus Eyes 04:03
02 Money 04:00
03 Cuts Me Like a Knife 05:31