Killer Be Killed - Reluctant Hero | CD

Erik van Dijk | 20 november 2020

Killer Be Killed is een Amerikaanse samenwerking die tot stand kwam in 2011 na een eerdere samenwerking tussen Greg Puciato en Max Cavalera. In 2012 werd Mastodon’s Troy Sanders toegevoegd aan de line-up en het gelijknamige debuut album verscheen in 2014 en kreeg lovende recensies. Op 20 november brengt Killer Be Killed de opvolger ‘Reluctant Hero’ via Nuclear Blast Records.

Ten opzichte van het debuut album heeft er een wijziging plaatsgevonden, drummer Dave Elitch is vervangen en het is Ben Koller (o.a. All Pigs Must Die) die de plek op het drumkrukje heeft overgenomen. Muzikaal is er niets veranderd en Killer Be Killed borduurt voort op de ingeslagen weg. Eén van de succes factoren van Killer Be Killed is de diversiteit in vocalen die allen een eigen sfeer oproepen, de basis van groovende heavy metal met uitgekiende en pakkende composities is een andere.

Het album opent met het nummer ‘Deconstructing Self-Destruction’ en hier wordt meteen de kracht van Killer Be Killed duidelijk. Al vanaf de eerste luisterbeurt wordt je er direct ingezogen, het nummer is toegankelijk door de groovende heavy riffs en de geweldige clean vocals van Troy Sanders, maar wanneer Greg Puciato zijn strot opentrekt proef je een dosis agressie met de metalcore vibe die ontstaat. ‘Dream Gone Bad’ is net als het voorgaande nummer als single uitgebracht en is een lekker heavy nummer, waar de laatst uitgebrachte single ‘Inner Calm from Outer Storms’ uit een ietwat ander vaatje tapt. Het nummer start kalm maar wanneer het tempo omhoog gaat en Cavalera en Puciato de lead nemen spettert het nummer alle kanten op.

Met ‘Filthy Vagabond’ kiest de band voor een andere invalshoek. De basis is hier hardcore hardcore punk, de uitvoering is in een hedendaags en modern jasje waarbij het

samenspel tussen Sanders en Puciato sterk is. Opvallend nummer is het van tempo wisselende ‘The Great Purge’, waarbij Max zich met de gitaarsolo laat horen, de hardcore uitbarsting aan het einde is een verrassende wending. Het hardcore punk nummer ‘Animus’ laat je verbazen, wat je al niet in een nummer, dat net iets langer duurt dan een minuut, kunt verwerken… ‘Dead Limbs’ is weer een lekker heavy nummer en met het afsluitende ‘Reluctant Hero’ laat Killer Be Killed zich van een andere kant horen. Het nummer opent gevoelig als een ballad, het nummer bouwt zich langzaam op en is het meest toegankelijke nummer op de plaat, maar staat als een huis.

Killer Be Killed heeft met ‘Reluctant Hero’ weer een heerlijk divers album gebracht en het blijft indrukwekkend hoe men met input uit verschillende genres en uiteenlopende vocalen een eenheid weet te smeden. Een album dat je in één zucht beluistert en daarna gewoon weer opzet om goed te beseffen wat je nu eigenlijk allemaal gehoord hebt. Liefhebbers van het debuut kunnen het plaatje blind aanschaffen, een aanrader.

01. Deconstructing Self-Destruction 04:33
02. Dream Gone Bad 04:15
03. Left of Center 03:29