Khthoniik Cerviiks - Æequiizoiikum | CD

Koos van Marle | 27 juli 2020

Er is denk ik geen enkele review waarbij ik zoveel ruzie heb gehad als tijdens het schrijven van deze. Want als je dacht dat Khthoniik Cerviiks al een lastige bandnaam is, of dat ‘Æequiizoiikum’ een vervelende titel is, kan ik het je afraden om proberen de bandleden uit te spellen. Omdat ik toch al bezig ben, presenteer ik Khraâl Vri*ïl op gitaar en zang, Okkhulus Siirs als bassist en Gharmonboziia op drums. En ja, de muziek is net zo vreemd als de schrijfwijze van de leden, de bandnaam, de albumtitel of de nummers.

‘Æequiizoiikum’ is de tweede volledige plaat na ‘Serologiikal Scars’ en een split met Howls of Ebb. Die maken ook vage muziek, dus mocht dat je wat zeggen dan weet je in welke hoek je het kan zoeken. Wat we te horen krijgen laat zich het best categoriseren als death/black metal, met een flinke scheut Voivod erin. Want hoewel de heren zeggen niet hierdoor beïnvloed te zijn, blijf ik het er toch wel steeds in terug horen. De tegendraadse structuren, het contrast tussen drukke stukken en relatief toegankelijke riffs, maar dit alles toch weer samen te brengen tot een nummer blijft knap. Verder brengt het geheel bij mij vooral een claustrofobisch en drukkend gevoel teweeg. Alsof je in de muziek gevangen zit en deze je pas weer vrij laat als je de plaat hebt uitgeluisterd. Voor mij is het vaak lastig om muziek letterlijk te omschrijven, dus een ontleding per nummer zul je niet vaak vinden, maar slaat hier al helemaal nergens op. Het meest veelzeggend nummer is nog ‘Kollektiing Koffiin Naiils (Délire des Négations Sequence 1.0)’. Dit nummer is het meest afwisselend en toch het meest rechttoe rechtaan. Geef dit nummer een slinger en als je denkt: dit klinkt een beetje vreemd maar wel lekker…

Ik zou er dan een Rivella light bij pakken en ervoor gaan zitten. Bardo Methodology heeft nog een aardig interview met de heren gepubliceerd waarin Khraâl Vri*ïl vertelt dat hij de inspiratie voor de teksten heeft gehaald uit onderzoek dat hij heeft gedaan naar Cotard’s

syndroom. Dit is een geestesziekte waarbij de patiënt denkt dat hij dood is. Rare jongens die Duitsers. Dus wil je van de gebaande paden af, hou je van gekke riffs en rare hooks, maar wil je toch nummers luisteren? Dan zou dit wel eens een plaat voor je kunnen zijn.

01. KC Exhalement 4.0 (Welcome to HAL) 02:33
02. Odyssey 3000 05:12
03. Æequiizoiikum (Mothraiik Rites) 07:27