Kataklysm - Unconquered | CD

Erik van Dijk | 25 september 2020

Het Canadese Kataklysm timmert (lees ramt) al sinds 1991 aan de weg en heeft in die periode dertien album uitgebracht. De muzikale stijl veranderde van death metal naar een melodieuze vorm van het genre, maar als je ruim 20 jaar bij het grootste metal label Nuclear Blast onder contract staat, dan moet je wel wat in je mars hebben. Kataklysm brengt op 25 september het 14de album uit genaamd ‘Unconquered’.

De line-up heeft een wijziging doorgaan, drummer Olivier Beaudoin heeft plaats gemaakt voor James Payne, James is hiermee achtste drummer voor de mannen uit Montréal, Quebec. ‘Unconquered’ is een album dat ligt in de lijn der verwachtingen en kun je vergelijken met de voorgangers ‘Meditations’ en in iets mindere mate ‘Of Ghosts and Gods’. Hoewel de band al ruim dertig jaar actief is, klinkt Kataklysm fris, melodisch en met een flinke dosis groove, met het vleugje metalcore weet de band de jonge garde metalheads te bereiken.

De negen nummers die op ‘Unconquered’ voorbij knallen zijn allen kwalitatief volle songs. Van de brute opener ‘The Killshot’, dat snel en hard met de nodige groove aan je voorbij knalt, tot het wat tammere en afsluitende ‘When It’s Over’, klinken de tracks zoals die van een moderne metal band behoren te klinken. De vocalen van Maurizio Iacono zijn wisselend en klinken of wel smerig dan wel agressief, de composities zijn sterk en drummer Olivier Beaudoin is werkelijk een beest achter zijn drumkit.

Favorieten zijn zonder meer opener ‘The Killshot’ en ‘Underneath the Scars’, maar eigenlijk zitten er op deze plaat geen zwakke broeders, Kataklysm bengt met ‘Unconquered’ weer een puik stukje werk dat voor de liefhebbers van moderne metal of melodische death metal een absolute must is.

01. The Killshot 04:30
02. Cut Me Down 05:09
03. Underneath the Scars 03:46