Just Before Dawn - In the Realm of Ash and Sorrow | EP

Erik van Dijk | 13 december 2021

Just Before Dawn is het old school death metal project van Anders Biazzi. De Zweed die we kennen van o.a. Gods Forsaken en als de voormalige gitarist van Amon Amarth komt bij Just Before Dawn steeds weer andere muzikanten op de proppen. Een nieuwe EP met een Nederlandse verrassing is aanstaande, ‘In the Realm of Ash and Sorrow’ verschijnt op 18 december via Raw Skull Recordz.

Na vier volledige albums, het laatste album ‘An Army at Dawn’ verscheen in 2020, is het nu tijd voor de vijfde EP. Voor deze EP is Biazzi, al dan niet tijdelijk, afgestapt van het bestaande concept. Hoorden we op de voorgaande albums een gala aan vocalisten en gitaristen, op deze EP is er slechts één zanger te horen en dat is niemand minder dan Remco Kreft, die wij natuurlijk kennen van de Nederlandse bands Graceless en Soulburn. De EP telt vijf nummers, waarvan één speciale cover, en duurt ruim 26 minuten.

De EP opent met het nummer ‘Waltzing Hummel’ en dat is meteen een lekkere beuker. Een mid tempo nummer met een Bolt Thrower riff en de herkenbare vocalen van Kreft. Wanneer het tempo zakt, ontstaat er een doom-achtige vibe. Een fijn nummer met veel variatie. Met ‘Bloodlands’ dendert het viertal voort en ook in dit nummer wordt er weer goed gespeeld met tempo wisselingen, het uitstekende drumwerk van Jon Rudin, sinds 2017 verbonden aan de band, is opvallend. ‘The Hours Before the Dawn’ is een onvervalste tempo beuker. De oorlogsmachine draait hier weer op volle toeren, met een strakke ritmesectie en sterk gitaarwerk. Rollende tanks denderen over het slagveld en geven een heerlijke groove aan het voor mij favoriete nummer.

Titelnummer ‘In the Realm of Ash and Sorrow’ laat een andere Nederlander op gitaar horen, Graceless gitarist Björn Brusse neemt in dit nummer de lead partij voor zijn rekening. Het nummer geeft een lekker doom gevoel en ter nagedachtenis aan Fleshcrawl zanger Sven Groß en varieert met beukende drums en vermakelijk gitaarwerk naar akoestisch spel. Een heerlijk groovend nummer waarbij de gitaren worden ingezet als mitrailleurvuur om vervolgens weer akoestisch te eindigen. Entombed cover ‘Drowned’ afkomstig van het tijdloze album ‘Left Hand Path’ is daar ter nagedachtenis aan Entombed frontman L.G. Petrov, die de strijd tegen kanker verloor. Een knappe uitvoering en daarmee een mooi eerbetoon aan dit icoon, een mooie afsluiter van de EP.

‘In the Realm of Ash and Sorrow’ is weer een fijne release van Just Before Dawn. De gruwelen van de oorlogen zijn voelbaar, intens en emotioneel. Dit is perfect voer de liefhebbers van old school death metal.

Vandaag lanceerde de band het derde nummer ‘In the Realm of Ash and Sorrow’, je luistert het nummer hier

01. Waltzing Hummel 05:22
02. Bloodlands 04:45