Just Before Dawn - Battle-Sight Zeroing | EP

Erik van Dijk | 16 december 2022

Het Zweedse gelegenheid death metal ensemble Just Before Dawn komt weer met een nieuwe EP. De band ontstaan in 2012 bracht inmiddels vier langspelers en vijf EP’s, het laatste wapenfeit is de EP ‘In the Realm of Ash and Sorrow’ welke in 2021 verscheen. Op 15 december verscheen de EP ‘Battle-Sight Zeroing’ via Into It Records.

Net als op de vorige EP ‘In the Realm of Ash and Sorrow’ is het nieuwe werkstukje opgenomen met een vaste line-up. Dus wederom geen gala aan vocalisten en gitaristen, maar hetzelfde gezelschap. Dus horen we naast oprichter Anders Biazzi weer Remco Kreft terug achter de microfoon, Jon Rudin op drums en is Gustav Myrin weer verantwoordelijk voor bas en gitaar. Dit draagt bij aan de herkenbaarheid en gezien de line-up is dit iets positiefs. De EP telt zes nummers en de totale speeltijd bedraagt zo’n 34 minuten, en dat is best lang voor een EP.

Just Before Dawn staat bekend om de oorlog thema’s en ook deze EP vormt hierop geen uitzondering, de zes nummers verhalen over de Vietnam oorlog. Opener ‘Kill Zone’ opent lekker up-tempo, de vocalen van Kreft zijn weer duidelijk herkenbaar en de tempowisselingen zijn sterk gekozen. ‘Mac V Sog’ opent lomp en traag, maar ook hier wordt het er weer met tempo’s gevarieerd. Heerlijke nummers, typerend voor Just Before Dawn.

‘Tunnel Rats’ is meeslepende, trage death metal song met intens smerige vocalen van Kreft zoals we dat kennen van Graceless. Het nummer beschrijft de soldaat die ondergrondse missies uitvoerde tijdens de Vietnamoorlog, een smerige klus en mede door de mix wordt dat perfect verwoord in de muziek. Een heerlijk traag stuk met een sterke solo vullen het nummer en vormen met de vocalen het hoogtepunt in het nummer. ‘Into An Ambush’ opent ook weer lekker lomp en traag, de tempoversnelling is sterk en is eigenlijk ook wel nodig.

‘Tail-End Charlie’ opent met gitaren en een brul van Kreft, het nummer ontpopt zich in een mid-tempo kraker met melodisch gitaarwerk en heerlijke vocalen. Kreft geeft als, zijn stem slaat bijna over, wat ten goede komt aan de emotie in het nummer. Het afsluitende ‘Hill 937’ is een lekkere beuker en vertelt de gruwelen rond de tiendaagse strijd om “Hamburger Hill”. Na het intro ontstaat een open nummer zonder veel poespas, verschillende tempowisselingen en een wat krampachtig refrein. Het nummer eindigt met rustig en melodisch gitaarwerk in een fade out.

Just Before Dawn brengt met ‘Battle-Sight Zeroing’ weer een lekkere EP en liefhebbers kunnen deze dan ook blind aanschaffen. Tevens werd vandaag bekend dat de band ook live te aanschouwen is in Nederland en wel op Schoonebeek Deathfest op 2 september 2023.

01. Kill Zone 05:09
02. Mac V Sog 05:11
03. Tunnel Rats 06:44