Junkyard Drive – Electric Love | CD

Manfred Werger |  6 mei 2022

Het Deense kwartet Junkyard Drive timmert sinds 2014 aan de weg. Met 100 optredens achter de rug en twee miljoen streams van hun muzikale output gaan de zaken voorspoedig. Hun derde plaat ‘Electric Love ‘ wordt in mei gelanceerd door het Deense metallabel Mighty Music. Een doorbraak voor de Denen? We gaan het beluisteren en duiken in het verhaal achter de plaat.

Vier jonge gasten uit Roskilde startten in 2014 met hun bandje Junkyard Drive, de bandleden Kristian (vocalen), Ben (gitaar), Sjus (bas) en Claus (drums) oefenen vooral door het naspelen van hun favoriete sleazy tracks. In 2016 bewerken de mannen een Noord-Engelse folksong ‘Geordie’ tot een heuse wallbanger. Het bij YouTube-volgers met een metal heart populaire nummer verschijnt op hun album ‘Sin and Tonic‘, een plaat vol met ruige, maar eenvoudige rockers. Een tweede album ‘Black Coffee‘ (2018) is wat gevarieerder en de Zweden van Eclipse nemen de band als voorprogramma mee op hun intensieve tournee. Junkyard Drive blijft ook zelf het Scandinavische clubcircuit bestoken met optredens en er wordt zelfs een uitstapje gemaakt naar de VS en Mexico.

De Deense gasten zitten in de lift als de Coronapandemie de mogelijkheden tot live-spelen afsluit. In deze woelige periode wordt er gewerkt aan nieuw materiaal. De resultaten hiervan verschijnen op ‘Electric Love ‘, nu hoorbaar in mijn mediaspeler. De plaat is opgenomen in de Medley Studio in Kopenhagen en geproduceerd door Soren Andersen, mede-eigenaar, programmeur én in de overgebleven tijdruimte gitarist extraordinair bij o.a. Glenn Hughes en Electric Guitars. Erik Martensson van Eclipse zorgde voor de mixing en mastering.

En toegeven…’Electric Love’ is een heerlijke schijf. De band mengt invloeden van Led Zeppelin, Rival Sons, Aerosmith met stevige sleazy rock van Hardcore Superstar, Faster Pussycat,

Cinderella en hun landgenoten uit Fredrikshaven D-A-D. De productie van Soren Andersen is dik, droog, maar ook helder en dat komt het harde riffwerk en de hoge, schreeuwende vocalen á la Tom Kiefer zeker ten goede. Ten opzichte van het prille werk is de band sterk vooruitgegaan, meer song-gedreven, herkenbare refreinen, betere spelkwaliteit.

‘Let it Burn’ vlamt uit de startblokken. ‘Mr.Rock’Roll’, de eerste single van de plaat, kent een cool begin, maar eindigt als een vette banger. ‘Home’ is een heerlijke shuffle met dikke gitaren à la Aerosmith. ‘Let me love you’ kent breekbare solozang, maar een chorus in de stijl van Guns ’n Roses, niet meer uit je hoofd te krijgen. ‘Tomorrow I’ll be gone‘ is Rival Sons-achtig, maar ook hier is het toegankelijk refrein pakkend en intrigerend. ‘Mind erases’ is funky, Aerosmith, Slash en Jeff LaBar-achtig en de tweede single ‘The Wondeland of Temptation‘ is een prachtige powerballad met piano en een verschroeiende solo! De laatste twee tracks ‘Mama’ en ‘Free your mind‘ hebben weer veel aanknopingspunten bij de wat sleazy glambands, Guns ’n Roses en Shark Island.

Al met al mag deze derde plaat er zeker wezen. De Deense mannen kunnen trots zijn op hun nieuwe plaat. Inmiddels heeft Oliver Hartmann de groep versterkt. Deze At Vance – en Avantasia-gitarist is zeer zeker een aanvulling. Oliver maakt met zijn band ook soloplaten en die zijn behoorlijk goed! Medio mei start Junkyard Drive hun promotietoer in Denemarken. Hopelijk komen ze eens onze kant op. Op basis van ‘Electric Love‘ en de sterkste nummers van hun twee voorgaande schijven moet er een gave set te spelen zijn!

01. Let It Burn
02. Electric Love
03. Mr. Rock N’ Roll