Judas Priest – Invincible Shield | CD

Manfred Werger | 8 maart 2024

Judas Priest, wat kan ik zeggen. Elke rocker of metalhead kan niet om deze band uit Birmingham heen. 50 miljoen platen verkocht, een carrière van 50 jaar (met een kleine stop tussen 1992 en 1996), een plekje in de Rock ’n Roll Hall Of Fame en zelfs een Grammy Award in de prijzenkast, Judas Priest heeft heavy metal mede gedefinieerd. ‘Invincible Shield’ is hun negentiende plaat, uitkomend op Epic .

Mijn favoriete Priest-periode zit tussen 1977 en 1984 met prachtig plaatwerk en energieke livedocumentatie. Veel lezers van dit forum kennen deze klassiekers: o.m. ‘British Steel’, ‘Unleashed in The East’, ‘Screaming For Vengeance’ en ‘Defenders Of The Faith’, maar de band is ook na deze periode fijn beukwerk blijven leveren. Mét de nodige successen, de plaat voorafgaande aan ‘Invincible Shield’, het gave ‘Firepower’, zorgde voor de hoogste notering in de US Bilboards ooit (nummer 5) en in het thuisland was de plaat de tweede top tien hit na ‘British Steel’ in 1980.

Voor de opnames van deze nieuwe Priest werd een beroep gedaan op gitarist en producer Andy Sneap, sinds 2018 is hij de podiumvervanger van Glenn Tipton, die door Parkinson Disease niet meer live te zien is. Met de opnames en proeven werd al gestart in 2022, in mei 2023 was de plaat panklaar.

Gehuld in een mooie hoes van Mark Wilkinson (o.m. bekend van de albumcovers van Iron Maiden’s laatste platen, Marillion en Fish) werd het album  groots aan de man gebracht. Luistersessies in dertig wereldsteden, een Q & A Tour in Engeland en de lancering van 4 video-singles, Priest heeft er alles aan gedaan om het nieuwe album te promoten.

En het is terecht, wat een killer van een plaat is dit! Klinkend als een klok en vol met agressieve, pittige metal, die terugkeert naar de Judas Priest van medio jaren ’80. ‘Panic Attack’ opent de plaat met pakkende hints van de ‘Defenders Of The Faith’ plaat en een riff, die doet denken aan ‘Moving’ Pictures’ van Rush.  ‘The Serpent And The King’, met een  dodelijke attack en drumwerk van de bovenste plank, ademt classic Priest, prachtig! ‘De titeltrack vol rollende drums en razende riffs volgt en is een heerlijke  song. ‘Devil In Disguise’ is moddervet en groovy!

‘Gates Of Hell’ gaat verder in een midpaced tempo, let op de hooks in de stijl van Ghost en de vocale harmonieën, ijzersterk! De track maakt plaats voor ‘Crown Of Horns’, een melodieuze rocker met referenties aan ‘Turbo’, terwijl ‘As God Is My Witness’ een ‘Painkiller’ sausje krijgt. ‘Trial By Fire’, een donkere, midtempo arena rocker van hoog niveau, vormt samen met ‘Escape From Reality’, vol Black Label Society vibes en prachtig solowerk van Ritchie Faulkner, ijkpunten van de tweede helft van de plaat. ‘Sons of Thunder’, geschreven door Glenn Tipton, is lekker fel en intens.  ‘Giants In The Sky’ is fraai, bluesy met een mooi akoestisch middenthema. De gitaren in de riffs zijn vet en doen aan Rainbow denken.

Na dik 52 minuten ben je uitgeteld, zoveel is zeker. Wat een stapel gave tracks en wat een machtsvertoon! Ik vind de productie heel open en alle instrumenten zijn in het luide palet perfect te volgen. Judas Priest, zes jaar wachten, maar dan heb je ook weer wat gaafs om op te bouwen! De band gaat toeren met Saxon en Uriah Heep in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Oost-Europa. Daarna gaat de band naar Amerika met Sabaton. In juni keert de band terug in Europa en op 10 juni is de band in AFAS in Amsterdam te zien!

01. Panic Attack 05:25
02. The Serpent and the King 04:19
03. Invincible Shield 06:21