Journey - Freedom | CD

Manfred Werger |  4 juli 2022

AOR-liefhebbers, fans van melodieuze rock hebben hier 11 jaar op moeten wachten: Journey’s nieuwe schijf. Journey? Jawel, deze band is de topper in het genre: 80 miljoen verkochte albums, 25 gouden en platina albums en in de periode 1978 tot 1987 waren er weinig bands populairder dan deze San Francisco-based band. ’Freedom‘ is de 16de schijf van de band, de 5de plaat na de doorstart in 2000. Benieuwd naar deze veteranen, we gaan het beluisteren en duiken in wat achtergronden.

Journey is nog steeds populair. De band werd opgenomen in de Hall of Fame in 2017, ontving zo’n 30 miljoen Dollar voor een toer met Def Leppard en de leden hebben ook hun eigen muzikale activiteiten, maar achter de schermen rommelde het flink. Bassist Ross Valory en drummer Steve Smith, de ritmesectie uit de hoogtijdagen, werden in een slepend rechtsproces ontslagen en de band had veel problemen met het zoeken naar vervangers. ‘Freedom’ markeert de terugkeer van bassist Randy Jackson (hij speelde op Raised on Radio uit 1986). Narada Michael Walden, de bekende fusion-drummer, speelde de drums in en produceerde met Neal Schon en Jonathan Cain de plaat.

En? Eerlijk, de Journey highlights uit de jaren ‘80 worden niet gehaald, maar de plaat bevat wel alle elementen die Journey zo’n sterke band maken: Furieuze melodieuze rockers zoals de opener ‘Together We Stand’, “Don’t Give Up On Us’ (sterke gelijkenis met Separate Ways), ‘Don’t Go’,’You’ve Got the Best of Me’, ‘United we stand’ en de afsluiters ‘Life Rolls On’ en ‘Beautiful As You Are’ (beide met veel verwijzingen naar hun eind jaren’70-periode). Maar ook met de typische Journey-ballads en stillere momenten, die doen denken aan Neal Schon’s solowerk (Late Night, de Higher Octave platen) en de latere soloschijven van Jonathan Cain: ‘Live to Love Again’, ‘After Glow’ (met furieus gitaarwerk) en het rustieke ‘Still believe in love‘.

De plaat kent een middenstuk met wat ruwe tracks, ongepolijst, effecten op de zang, ruig gitaarwerk. Thema’s uit hun begintijd worden mooi verweven in deze stevige stukken: ’All Day And All Night’, ‘Come Away with Me’, ’ Holding on’ en het wat uit de toon en de plaat vallende ‘Let it Rain’.

Na 1 uur en 13 minuten is de plaat klaar: Na 11 jaar een behoorlijk sterke terugkeer mét de nodige klasse en variatie. Ik vind de mix van de plaat ook erg gaaf, Bob Clearmountain werd hiervoor ingevlogen. Inmiddels toert Journey weer, met Deen Castronovo op drums, bassist Todd Jensen (hij speelde met Castronovo en Schon op de eerste Hardline plaat en was later o.m. bassist van David Lee Roth’s band) en extra toetsenist/zanger Jason Derlakta wordt Amerika plat gespeeld. De band geeft zelfs vier concerten met een klein symfonisch orkest in Las Vegas. Hiervan komt vast een DVD op de markt.

01 Together We Run 4:49
02 Don’t Give Up On Us 5:23
03 Still Believe In Love 5:16