Jorn – Over The Horizon Radar | CD

Manfred Werger |  31 mei 2022

Er zijn maar weinig zangers met eenzelfde extensieve back-catalogus als Jorn Lande, de power vocalist uit Rjukan, Noorwegen. Toch blijft de vocalist lekker doorgaan. Frontiers Music Srl. brengt op 17 juni de nieuwste schijf van Jorn uit, waarbij hij gekoppeld is aan zijn Noorse vrienden en enkele Italiaanse muzikanten. ‘Over The Horizon Radar’ heet het epos. We checken die ‘Radar‘ even en duiken in de antecedenten van deze plaat.

Jorn Lande is niet zomaar een zanger. Met de power van een Ronnie James Dio, de resonans van David Coverdale en het volume van een luchtalarm staat de man garant voor een portje power waar je u tegen zegt. In zijn back-catalogus zitten de nodige pareltjes: De Ark plaat met TNT-leden, de eerste Vagabond met Ronnie Le Tekro, de eerste twee metal schijven van het Duitse Masterplan, de moeilijk vindbare The Snakes cd’s met de voormalige Whitesnake leden, de Battle plaat met Russell Allen en Hourglass van het Amerikaanse Millennium.

Als solist met zijn eigen bandje heeft Jorn het een stuk moeilijker. Frontiers Music Srl. hielp het talent snel aan een deal in 2000, met de soloplaat ‘Starfire’. Maar het eigen plaatwerk heeft wat te lijden aan compositorische bloedarmoede. Jorn heeft het muzikale team vaak wat omgegooid om aan échte schrijfresultaten te komen, tot nu toe met niet al te geweldige verbeteringen. De schijven na 2015 halen de Noorse hitlijsten niet meer en de verkoop van zijn muziek is alleen in Duitsland, Zwitserland en Japan relevant, maar dit heeft deels te maken met de populariteit van Jorn in het muziekproject van Tobias Sammet Avantasia, waar hij sinds het vorige decennium actief is.

Voor zijn nieuwe plaat is Jorn weer in het bezit van twee songsmeden van formaat: Tore Moren, voormalig Wig Wam gitarist en Alessandro DelVecchio, de vaste songschrijver van het

Frontiers label. Naast Tore heeft Jorn een tweede gitarist, het Noorse talent Adrian Sunde Bjerketvedt (Adrian SB). De ritmesectie is Italiaans, Nik Mazzucconi (o.a. bij Labyrinth en Edge of Forever) speelt bas en de drums worden gegeseld door Francesco Jovino. Jorn verzorgde zelf de productie en Alessandro DelVecchio stond garant voor de stevige mix en mastering. Stan Decker, veelgevraagd grafisch artiest, met referenties als Megadeth, Stryper, Primal Fear, Dragonforce en veel hoeswerk voor Escape Music en SPV, zorgde voor een fraai artwork, leuk zo’n cover.

En de verpakking? Een doorbraak voor Jorn? Toegeven, de plaat staat garant voor een fijn luisteruurtje. Het gitaarwerk is ijzersterk, prachtige solo’s en vooral veel twin-gitaarwerk, o.a. in ‘Dead London’ en ‘Black Phoenix’, een stamper met Rammstein-achtig gitaarwerk. De titelsong opent de plaat lekker, ‘Special Edition’ en ‘My Rock And Roll’ klinken Dio-achtig, een mooie tribute aan Lande’s superheld. ‘Ode To The Black Nightshade‘ kent een mooi akoestisch begin en groeit uit tot een heerlijke beuker met mooie thema’s. Apart vind ik ‘Winds Of Home‘. Een staccato-gitaarritme begeleidt een mooie zanglijn en een keyboard-achtergrond. ‘In The Dirt‘ en ‘Believer‘ vind ik prijsnummers; de eerste is een stoere, typische DelVecchio-beuker met mooi zangwerk en de tweede kent een geweldig refrein met dikke Hammonds en vette gitaren. “I’am a believer, I’m a rocker”, zingt Lande. En dat klopt! Deze plaat is geen doorstoot schijf, maar Lande blijft Lande, een fraaie vocalist (die iets aan zuiverheid en schoonheid heeft verloren), met een lekker bandje en fijne muziek.

De plaat eindigt met de Eurovisie song, die Lande in de Noorse voorronden deed belanden. De song haalde het niet, maar de publiciteit rond Lande is fijn én terecht. Deze week ontving ook zijn vader een landelijke erkenning voor zijn bijdrage aan de Noorse cultuur. Hij was professioneel muzikant in de jaren ’50 en ’60. Jorn haalde de prijs op voor zijn vader, die daartoe niet in staat was.
Meer plaatwerk met Lande van Avantasia en een nieuwe Pentakill zal dit jaar het licht zien. Keep on rockin’ Jorn!

01 Over The Horizon Radar 5:24
02 Dead London 7:05