Jinjer – Wallflowers | CD

Juliette Ruygrok | 10 september 2021

Het Oekraïense Jinjer heeft de laatste jaren grote populariteit gewonnen en begint langzaam een gevestigde band binnen het metalcore genre te worden. Sinds 2009 timmeren zij al aan de weg. ‘Wallflowers’ is dan ook hun vierde studioalbum. Het album ‘King Of everything’ (2016) bracht ze misschien wel de meeste bekendheid met daarop hun grootste hit ‘Pisces’. Met de release van ‘Macro’(2019) werd de succesvolle lijn doorgezet. Jinjer heeft een eigen geluid wat goed valt bij het publiek door veel toegankelijke passages die lekker in het gehoor liggen. Wat kunnen we verwachten van ‘Wallflowers’?

Met de inzet van ‘Call Me Symbol’ wordt er direct een ander pad ingeslagen. Het is agressie, met harde riffs en strak drumwerk. Jinjer is boos en dat brengt een fijne energie. Er gebeurt veel en daardoor kan Tatiana Shmailyuk direct haar bijzondere diversiteit op de vocalen ten gehore brengen. ‘Colussus’ kent een techinische opening, door de moeilijke ritmes. Met een chaotische versnelling komt nog meer de nadruk te liggen op de speelse riffs van Roman Ibramkhalilov. Wederom kent het nummer veel spannende momenten en weet je als luisteraar eigenlijk niet goed wat er gaat volgen, ondanks de vele variatie blijft het wel één geheel en dat is knap gedaan.

‘Vortex’ is uitgebracht als video en deze keuze blijkt logisch. Jinjer grijpt even terug naar een meer toegankelijk geluid, hoewel de duisterheid blijft. Het begint in een rockachtige vibe, maar langerzamerhand komt dan toch die harde kant naar voren met rauwe riffs en lage grunts. De opbouw is ijzersterk en laat zien hoe diverse stijlen goed te combineren vallen. De lekkere pitrammer is ‘Copycat’ waarin wederom drummer Vladislav Ulasevich excelleert. ‘Copycat’ is hard, maar kent in de break gelukkig een momentje om even fijn met je bezwete kop te bangen en op adem te komen.

In ‘Pearls And Swine’ volgen de tempowisselingen elkaar dusdanig snel op dat je als luisteraar nauwelijks kan bevatten wat er allemaal gebeurt. Hierdoor voelt het geheel wat rommelig aan. Deze moet je meerdere malen luisteren om bijvoorbeeld de hardere stukken echt te waarderen.

Ook ‘Sleep Of The Righteous’ blijkt wat moeilijker. Door een lager tempo heeft het geheel een duistere vibe, maar door de gekozen opbouw met de nodige tempowisselingen is het moeilijk om de structuur van het nummer te volgen. Veel djent invloeden kent ‘Wallflower’, het belicht meer de rustige kant van Jinjer. De tekst is mooi en gevoelig en dit wordt extra kracht bijgezet door een toffe uithaal die je als luisteraar meetrekt de zwaardere riffs in. De subtiele opbouw maakt dit een prachtig nummer. In ‘As I Boil Ice’ zijn ook djent invloeden te horen, maar niet voordat je als luisteraar meegnomen wordt in een agressieve riffs en spannende tempowisselingen. Ook hier weer een enorme diversiteit aan stijlen en spannende zanglijnen. Afgesloten wordt er met ‘Mediator’ wat een vertoning blijkt van next level overgangen. Toffe chaos, beukende versnellingen op de drums. Het vereist bijzonder goede instrument beheersing om dit als band te realiseren. ‘Mediator’ is tof en een kanppa afsluiter van een gewaagd album.

Psychedelische muziek komt in vele genres voor, maar nog niet eerder is er zo’n bijzondere mix van metalcore en psychedelisch uitgebracht. Wat vooral opvalt is dat geen enkel nummer op dit album dezelfde structuur heeft. Jinjer heeft gekozen voor een andere weg, een weg die voor fans van het meer toegankelijk geluid misschien wat moeilijker te behappen is. ‘Wallflowers’ is namelijk niet een album dat je met één keer luisteren kunt labelen. Het vraagt toewijding en tijd om te luisteren naar een unieke mix van stijlen. Fans van Gojira en Opeth kunnen hier zeker mee uit de voeten, maar voor de gemiddelde metalcore fan zal het hard werken worden. Toch valt niet te onkennen dat we hier te maken hebben met een bijzonder muzikaal gezelschap dat ons blijft verrassen.

01. Call me A Symbol
02. Colossus
03. Vortex