Jewel - Revolution in Heaven | CD

Erik van Dijk | 28 november 2019

Het Haarlemse Jewel is ontstaan in 1982 als Sword en veranderde de naam in 1986 in Jewel. Na de EP ‘La Morta!’ (1988) en het live album ‘Nou al moe?’ verscheen in 1991 het debuutalbum ‘Revolution in Heaven’. Jewel ontsteeg de underground scene niet en in 1992 werd vanwege persoonlijke conflicten de stekker eruit getrokken. Deze maand verscheen het debuutalbum ‘Revolution in Heaven’ als gelimiteerde vinyl versie via Classic Trash Records Revisited.

Hoewel de band heerlijk eigentijdse heavy metal produceerde is het dus nooit tot een echte doorbraak gekomen. Het bleef echter kriebelen en in 2015 verscheen de band weer op het podium. De oerleden gitarist Henk Bakker, drummer Henk “Rammstein” Mulder en bassist Arwin Vergers vonden in Nico Perreijn een zanger, de optredens waren vermakelijk maar ook niet meer dan dat. Inmiddels is zanger Rick Ambrose weer terug aan boord en zeker gezien de re-release van het album ‘Revolution in Heaven’ is dat een absolute pre, nieuwe optredens zitten er vooralsnog helaas niet in.

‘Revolution in Heaven’ is een heerlijk eigentijdse heavy metal plaat. Jewel had in die jaren maling aan dat wat gangbaar was in de scene en wellicht was dat ook een reden voor het uitblijven van succes. Anno 2019 is het album nog steeds actueel met lekkere heavy thrash metal songs en uitstekend, soms wat complex, gitaarwerk. Lekkere nummers als ‘Below the Belt’, het up-tempo nummer ‘Dirty Bitch’ of de heavy ballad ‘Lonely Without You’ staan nog steeds als een huis en hebben de tand des tijds prima doorstaan. Behalve de sterke composities is het vocale werk van zanger Rick Ambrose goed verzorgd, Rick weet steeds zijn vocale grenzen op te zoeken. Nummers als ‘Circle of Despair’ en het afsluitende ‘The Vietnam Requiem’ zijn 28 jaar na het verschijnen van het album nog steeds favoriet.

Heb je Jewel gemist in de jaren ’80-’90, dan is dit de uitgelezen mogelijkheid om dit gemis goed te maken. Met ’Revolution in Heaven’ haal je een stukje Nederlandse heavy historie in huis, een plaat die in 1991 zijn tijd vooruit was.

01. Below the Belt 03:10
02. Dirty Bitch 02:41
03. These Boots (Are Made For Walking) (Nancy Sinatra cover) 04:00