Jeff Scott Soto – Complicated | CD

Manfred Werger | 5 mei 2022

Meer dan 60 albums in allerlei bandformats heeft deze zanger achter de rug. Powerhouse-vocalist Jeff Scott Soto is een fenomeen. Voor hen, die Soto vanaf de jaren ’80 volgen, zijn er best wat gave namen en bands voorbijgekomen, alle met Soto als dynamische frontman: stergitaristen Yngwie Malmsteen, Neal Schon (in Soul Sirkus) en Axel Rudi Pell, Amerikaanse rockbands als Panther en Eyes, het Zweedse Talisman, Human Clay en W.E.T, de progrockers van Sons of Apollo, dé Amerikaanse coverband bij uitstek The Boogie Knights, de commerciële AOR van Journey , symfonische classic arenarock van Trans Siberian Orchestra, zo kunnen we nog wel een boekje volschrijven.

Naast al die bandjes en projecten heeft Jeff ook nog twee eigen bands, de band SOTO, harde, moderne, melodieuze rock met overwegend Spaanse muzikanten en zijn eigen solobands, die hij samenstelt op basis van de eigen soloschijven. We zullen zien of Jeff op basis van zijn achtste soloplaat ‘Complicated’ weer zo’n bandje kan rekruteren.

‘Complicated’ wordt uitgebracht door Frontiers Records, het label waaraan Jeff sinds het ‘Prism’ album aan verbonden is. Het is zijn tweede plaat voor dit label, waarbij zijn liedjes geschreven, geproduceerd en begeleid worden door Alessandro DelVecchio. DelVecchio is een uitstekend muzikant met een oor en oog voor een vlotte melodieuze rocksong. Uitwerken, arrangeren en zanglijnen maken kan deze man erg goed, maar veel DelVecchio-producten zijn wat ‘ééndimensionaal’, je hoort dit terug bij de schijven van o.a. First Signal, Lionville, Hardline en Edge of Forever: dezelfde ideeën, te herkenbare opbouw en behoudende composities.

Heeft ‘Complicated’ hier ook last van? In zeker zin wel, de plaat kent wat inwisselbare nummers met voorganger ‘Wide Awake in My Dreamland ‘. Je mist ook de typische variatie, die wat oudere platen met Soto als leider en mede-componist hadden (o.a. in het werk van Talisman en Soul Sirkus ). Toch houdt ook Soto de rug recht en pakt hij de kans om lekker voluit te gaan met zijn pakkende stem, zijn sublieme gevoel voor het zingen van een rocksong, een goede timing en een volle resonans.

Jeff wordt bij deze plaat ondersteund door Italiaanse muzikanten, waarbij Battle Ram-gitarist Fabrizio Sgattoni de show steelt. In het eerste nummer van de plaat duiken de leden van het Braziliaanse Spektra op. Deze band werd vorig jaar mede door Soto in het zadel geholpen en enkele leden van deze band kent Soto van eerdere muzikale avonturen (o.m. gitarist Leo Mancini en zanger BJ).

‘Last To Know’, de eerste single, opent de plaat lekker vlot met een supersolo van gitarist Mancini. Ook ‘New horizon’, met een refrein dat zo van de Zweden van Eclipse had kunnen komen, houdt de vaart erin. ‘Disbelieving’ en ‘Home Again’ doen met hun stevige riffs en het koorwerk aan het latere Talisman denken. ‘Love Is The Revolution’, de tweede single van deze plaat, kent sitars en oosterse toonladders, mooi! Verder kent de plaat ook twee tracks, die aan Journey en Hardline doen denken, typische DelVecchio-composities met veel ruimte voor de warme stem van Soto. En tevens is er aan een mooie ballad gedacht, ‘Until I See You Again’, met prachtige orkestratie. ‘Don’t Look Back‘, ‘Back To The Beginning’ en de titelsong zijn wat AOR-achtig, een beetje in de stijl van Soul Sirkus, Eyes en het latere solowerk van Jeff.

Al met al een mooie schijf! Gave muziek! Hoewel ik het ongerepte avontuur en de focus van de Talisman-schijven mis, laat Jeff Scott Soto zich wederom van zijn beste kant zien; een enorme veelzijdige, sterke zanger met inmiddels alweer een volwaardige, goede schijf achter zijn naam!

01. Last To Know
02. Disbelieving
03. Home Again