JD Miller – Empyrean | CD

Manfred Werger | 28 april 2024

JD Miller? The Heaviest AOR Thing Around? Zo wordt de Zweedse band uit de textielstad Boräs vaak geafficheerd.’Empryrean’ is hun vierde plaat, uitkomend op het Deense Mighty Music. We checken de verrichtingen van Peter Halldén en zijn muzikale vrienden! Lees mee.

JD Miller startte in 2011 en 2015 was ‘Grand Intentions’ hun eerste plaat, verspreid door het kleine Rambo Music uit Göteborg. Die plaat was vrij heavy, maar ook melodieus. Ik heb hun tweede (World War X uit 2017 ) en derde (Afterglow uit 2019) output. Beide platen werden uitgebracht door Mighty  Music. Op deze schijven verlegde de band de stijl naar een moderne melodieuze variant op bands als Degreed, Ghost en Dynazty. De band bracht het in ieder geval tot het spelen van voorprogramma’s en support acts voor o.m. Amaranthe, The Poodles, Soto, Wig Wam en The Gathering Of Kings. Na de Corona-periode is de band wat hechter van samenstelling. Gitarist Tommy Timonen (uit State Of Drama) heeft Elias Weise Fröjd vervangen. Op bas zien we Jonny Trobro, die in veel melodieuze rockbands actief is geweest (Find Me, Hydra en First Signal) en Emil Eriksson speelt drums, keyboards en gitaren vanaf de start van de band.

In de Soundport Studios in Ulricehamn werden zaken opgenomen en door Mikael Andersson bewerkt, gemixt en gemasterd. De productie is krachtig en open en het geluid is breed en transparant. Veel nummers zitten in de menselijke thema’s, ook hier is het thema duidelijk te horen: Veel mensen zitten met hun gedachten in deze tijden aan de slechte kant van de maatschappij, met alle gevolgen van dien. De heavy AOR klinkt in ieder geval lekker in het gehoor, er is gekozen voor toegankelijke composities met metal-gitaren.

Een rustige Prelude opent de plaat met gevoelig pianospel en een drukkend keyboard-thema en ‘The Butterfly’ opent mooi met een vet staccato-motief in het middenstuk. ‘Inside The Night’ en ‘Out Of Control’ volgen in de stijl van Degreed. Heavy, commercieel, open composities met dubbele vocale lijnen. ‘I’ll Never Give Up’ is keyboard-heavy en pakkend en hetzelfde geldt voor ‘Awake’, dat wat aan Amaranthe en Five Finger Death Punch doet denken. Let op de prachtige gitaarsolo in het midden motief.

‘Once In A Million’ gaat verder. De downtuned gitaren maken ruimte voor een meezingbaar refrein. JD Miller heeft gekozen voor een puik einde van deze schijf. ‘Call The Police’ is veelzijdig, met meer motieven doorspekt en ook de tempo’s zijn afwisselend. Dat geldt ook voor de afsluiter ‘Alive’ met een rijke opbouw en hakkende gitaren in het eindschot. De single ‘Enemy’ zit hiertussen, een heerlijke meedeiner in de stijl van Eclipse en Remedy met een moderne twist.

JD Miller start hun promotie van deze plaat op het Nordic Noise Festival in Kopenhagen. De band speelt daar met o.m. Crazy Lixx, Crashdiet en Bullet. Daarnaast is de band af en toe op een festivalletje of concertreeksje ingelijfd. Jammer eigenlijk, deze band zou echt wat meer moeten spelen om hun muziek ook live verder te ontwikkelen. Hopelijk krijgen de Zweden hiertoe een kans, zeker op basis van deze plaat. Leuke schijf, eigenlijk, deze ‘Empyrean’.

01. Prelude Of the Empyrean
02. The Butterfly
03. Inside the Night