Jaded Heart- Heart Attack | CD

Manfred Werger | 30 september 2022

Ah, da’s lang geleden! Ik beluister de eerste platen van deze Duisburgse band nog wel eens, destijds uitgekomen op Zero, MTM en Seagull, de wat obscure melodieuze rock labels van de jaren ‘90. In 2016 werd Jaded Heart opgepikt door het Duitse Massacre label. ‘Heart Attack’ is de vierde plaat voor dit label en de zestiende schijf (ik tel de gave live plaat ‘Live in Cologne’ mee) van de Duits-Zweedse combinatie. Een aantal luisterbeurten, een terugluistermomentje van hun vroegere werk en de nodige achtergrond info vormen de basis van deze review.

Jaded Heart startte in 1991 met het uitbrengen van een befaamde cassette tijdens optredens in Duitsland. In Japan werd deze cassette zelfs landelijk uitgebracht. In 1994 pikte Zero Corporation de band op en het Duitse label MTM van voetballer Thomas Hässler garandeerde de verspreiding van de schijfjes die volgden. Michael Bormann was een opmerkelijke zanger met een sterke strot en de eerste platen bevatten, harde, melodieuze rock met puik gitaarwerk van Axel Beyrodt (later in Primal Fear, Sinner, Voodoo Circle) en Faro gitarist Barish Kepic.

Bormann stapte in 2004 uit de band, hij trad toe tot Silent Force, de JR Blackmore Group en maakte aardig wat soloplaten. Opvallend is dat Michael Bormann tegenwoordig ook een eigen Jaded Heart runt. Mét plaatwerk en de nadruk op de eerste werken van deze band tijdens live shows. Johan Fahlberg was Bormann’s vervanger. Vanaf zijn komst zijn de platen van Jaded Heart steviger, gelijkvormig en wat constanter geproduceerd. Beresterk vind ik ‘Sinister Mind’, de plaat, die de band maakte voor Frontiers Music Srl. in 2007.

En? Nummer 16? Dat zit wel snor. De Griek Giannis Nakos van Remedy Art Design, ook zanger van Codedecoded en Mortal Torment, ontwierp de fraaie hoes. Het ‘hoofdmotief’ is in, je ziet dergelijke ontwerpen vaker voorbijkomen. En het plaatwerk? Dat mag er zeker wezen!

Het snelle ‘Blood Red Skies’ opent krachtig en snel met prachtige riffs en solo’s van Peter Östros. ‘Sweet Sensation’ volgt in een vlot tempo en een duwende ritmesectie van drummer Bodo Stricker en de bassist, die er vanaf de beginjaren al bij was, Michael Müller. Gitarist en bassist Rubert Keplinger van Eisbrecher en de band van Peter Maffay schreef mee aan de snelle titeltrack.

‘Harvester Unknown’ is een Accept, Dokken-achtige beuker en Jaded Heart heeft op deze plaat meer van dit soort rockers in petto. Ook ‘Descent’ en het stuwende ‘It’s About Time’ hebben referenties aan de bovengenoemde bands. ‘Lady Spider’ is omgeven door hakkende gitaren en kent een middenstuk met een gaaf refrein en prachtig ‘tipping-gitaarwerk’. ‘Remnants Of Before’ kent slepende thema’s en maakt plaats voor ‘Right Now’. Sascha Gerstner (ex-Freedom Call, nu Helloween) schreef mee aan deze track, de mooie solo is van gitarist Niklas Dahlen van Insania. ‘Bridges Are Burning’ vervolgt met een ijzersterke riff, die aan US Metal bands en Stryper doet denken en met het rockende ‘Midnight Stalker’ wordt ‘Heart Attack’ puik afgesloten.

Lekker plaatje, leuke ‘old school’-productie, open, directe klanken in een mooie balans. De plaat kent de nodige sterke tracks. Toch hoor je hier en daar éénvormigheid in de composities en in het vocale gebied. Maar Jaded Heart staat “goed in de wedstrijd” en de plaat is een behoorlijke verbetering ten opzichte van hun vorige schijf ‘Stand Your Ground’.

In Siegburg (op 21 oktober) gaat de band zijn cd presenteren, maar een geplande, korte tour is door de hoge kosten tijdelijk uitgesteld. Da’s jammer, het is al een tijdje geleden dat ik deze gasten heb gezien en gehoord. Opvallend is dat die andere Jaded Heart (van Michael Bormann) ook plaatwerk gaat uitbrengen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

01. Blood Red Skies
02. Sweet Sensation
03. Heart Attack