Ixtlahuac - Teyacanilitztli Nahualli | CD

Koos van Marle | 23 juni 2021

Ixtlahuac is een black metal band die opgericht is in 2018 en opereert uit San Leandro (USA) en Medellin (Colombia). Na twee demo’s is dit eigenlijk weer een demo, maar deze wordt nu wel op LP en digitaal uitgegeven door Nuclear War Now! Productions. Dit label heeft wel een naam hoog te houden in obscure en lo-fi black en death metal. Zo ook weer op deze release naar het lijkt.

‘Teyacanilitztli Nahualli’ is inderdaad een apart werkje met vrij primitieve metal uit klassieke death en black metal hoek. Tekstueel en thematisch haalt dit duo de inspiratie uit de Mexicaanse inheemse Nahault taal. Dit wordt heden ten dage nog door een kleine 2 miljoen mensen gesproken in kleine gemeenschappen verspreid door Mexico. Voor de liefhebbers: het is een Uto-Azteekse taal. met bijbehorende cultuur. Zoals de titel van deze plaat, ‘Teyacanilitztli Nahualli’, ook vertaald naar Tovenaars Handleiding. Lekker Kvlt allemaal dus. Muzikaal wordt er op dit vlak gebruik gemaakt van verschillende inheemse instrumenten, zoals een soort oude gitaar en de wel vaker gebruikte doodsfluiten.

En wat levert dat dan op hoor ik u vragen? Een bak primitieve black/death metal met Meso Amerikaanse invloeden. Niet meer en niet minder. Jawel trouwens, blikkerige drums en een matige grunt/krijs. Er is vast een markt voor, maar ik behoor er niet toe. Vast prima als je lekker in je Ayahuasca trip zit, maar het houdt nuchter niet bepaald over in mijn oren. De 60 punten zijn dan vooral voor de originaliteit prijs, want de mannen proberen wel een nieuwe benadering. Weer eens wat anders dan de zoveelste Noorse rampestamper.

1. Huehuecoyotl 03:50
2. Ixlthaucán de los brujos 03:13
3. Guía místico: Xoloitzcuintle 03:53