Iskandr - Vergezicht | CD

Koos van Marle | 22 september 2021

Volgens mij kan ik elke review over nieuwe Nederlandse black metal wel beginnen met “de laatste tijd komen er verrassend veel goede platen uit deze scene”. Maar de verrassing is er wel vanaf, zeker als ik weer een release uit de Haeresis Noviomagi hoek aan zie komen. Ik heb gewoon hoge verwachtingen gekregen, zoals dat ook een tijdlang zo was met alles uit de IJslandse, of uit de Terratur/Nidrosian stal. Iskandr bracht met de voorgaande EP ‘Gelderse Poort’ een in mijn ogen wat mindere release uit, maar kan ‘Vergezicht’ zich weer wel meten met de vorige full length ‘Euprosopon’? Of heeft bandbrein O. een mindere fase geopend in zijn creativiteit?

Met zes nummers in een ruim uur krijgen we in ieder geval genoeg waar voor ons geld en na het horen van opener ‘Gezag’ weet ik eigenlijk al wel dat het snor zit met deze plaat. De lijn die een beetje wegloopt van pure black metal richting een Nederlandse interpretatie van viking black metal wordt rustig doorgetrokken. ‘Eld’ van Enslaved, of ‘Blood Fire Death’ van Bathoy zijn goede referenties, en ik zou me niet schamen om deze toegeschreven te krijgen. Obsure heathen black metal noemt O. (Omar voor intimi) het zelf. Ik denk dat dit een prima omschrijving is. De nummers zijn lang, krijgen alle tijd om zich te ontwikkelen en te meanderen naar een uitbarsting, die in elk nummer op deze plaat wel weer voorbij komt.

Wat opvalt is dat er niet geschuwd wordt om koortjes, belletjes, akoestische gitaren en andere instrumenten te gebruiken om de juiste atmosfeer te creeren. ‘Gewesten der tijd’ is een heerlijke sleper, die halverwege de plaat je even tot rust doet komen met en Neurosis achtige hoofdknikkende riffs, met een lekkere solo. Daarvan zit er in elk nummer wel één en dat is me wel een pluspunt! Wat de latere Enslaved platen ook duidelijk hebben, die Pink Floyd dan wel King Crimson achtige psychidelica. Ik wil nog het slotstuk ‘Het Slot’ eruit richten, waarin Iskandr het meest aggressief en klassiek voor de dag komt na een flinke akoestische aanloop. Uiteindelijk brengt het outro jezelf ook tot rust. Heerlijk nummer om een uitermate interessante plaat mee af te sluiten.

01. Gezag 10:50
02. Bloeddraad 08:22
03. Gewesten der tijd 13:05