Iron Maiden - Senjutsu | CD

Erik van Dijk | 3 september 2021

We hebben er maar liefst 6 jaar op moeten wachten, maar na ‘The Book of Souls’ dat op 4 september 2015 verscheen is er een nieuw album van Iron Maiden. Het nieuwe en 17de album telt 10 nummers en heeft een totale speelduur van ruim 80 minuten, waardoor we voorzichtig kunnen concluderen dat de lijn van de voorganger wordt voortgezet. ‘Senjutsu’ verschijnt vandaag, 3 september, via Parlophone.

Hen wie op iets anders hopen dan het Iron Maiden dat we kennen van de laatste albums, die kan ik direct teleurstellen. Er komt geen nieuwe ‘The Number of the Beast’ of één van die andere klassiekers uit de gouden jaren 80. Nee, Iron Maiden borduurt keurig voort op ‘The Book of Souls’ en wie de eerder uitgebrachte singles als ‘The Writing on the Wall’ en ‘Stratego’ heeft beluistert kon die conclusie zelf ook al trekken.

Voor hen die ‘The Book of Souls’ konden waarderen is er goed nieuws, de nummers zijn grotendeels weer lang uitgesponnen en ook aan de licht progressieve trekjes van de afgelopen jaren is niets veranderd. Vanaf opener en titelnummer ‘Senjutsu’ worden we meegenomen in de hedendaagse wereld van Iron Maiden. Nummers die bol staan van gitaariffs, solo’s en progressieve basloopjes van Steve Harris. De vocalen van Bruce Dickinson zijn nog steeds sterk en gevarieerd en zijn net als het baswerk typerend voor de band.

Opvallend nummer is ‘Days of Future Past’. Het is niet alleen het kortste nummer op het album, maar ook het nummer dat het meest up tempo is en daarmee het dichtst bij het oude werk in de buurt komt. De langere tracks op het album worden zorgvuldig opgebouwd en wanneer je de girtaarriff en zeker de bas van Harris hoort, weet je dat je te maken hebt met Iron Maiden. Luister naar het afsluitende ‘Hell on Earth’, de epische afsluiter die het muzikale verhaal achter ‘Senjutsu’ in ruim 11 minuten  compleet verteld.

Zoals al eerder gezegd, Iron Maiden’s ‘Senjutsu’ borduurt voort op de voorganger, al moet ik zeggen dat deze nieuwe plaat veel meer balans heeft dan de voorganger. Liefhebbers van ‘The Book of Souls’ kunnen het album blind aanschaffen, zij die hunkeren naar tijden van weleer laten het album beter links liggen.

01. Senjutsu 08:20
02. Stratego 04:59
03. The Writing on the Wall 06:13