Iron Allies - Blood in Blood Out | CD

Erik van Dijk | 9 oktober 2022

Iron Allies is een nieuwe “all star” band die recentelijk is ontstaan op initiatief van de voormalige Accept muzikanten Herman Frank en David Reece. Het debuut album heeft de naam ‘Blood in Blood Out’ meegekregen en verschijnt op 21 oktober via AFM Records. Ik was stiekem toch benieuwd naar deze samenwerking en heb het album aan wat luisterbeurten onderworpen.

Behalve gitarist Herman Frank en zanger David Reece, die beide hebben gewerkt in Accept komen er nog wat opvallende namen voorbij. Zo is daar bassist Don Van Stavern, die we kennen van o.a. Riot V, drummer Francesco Jovino (Jorn , ex-UDO) en gitarist Michael Pesin die ook al in het solo project van Herman Frank te horen was. Het album telt maar liefst twaalf nummers, is opgenomen in de Horus Studios in Hannover waar Herman Frank en Arne Neurand verantwoordelijk waren voor de productie en Dennis Ward voor het mixen en masteren. Artwork, dat overigens vrij eenvoudig en traditioneel is, komt van de hand van Kai Swillus.

Dan het album, want uiteindelijk draait het om de muziek die het gezelschap heeft weten te brengen. Zonder de diepte in te duiken worden we getrakteerd op een degelijk stukje hardrock / heavy metal. Het album heeft een duidelijke Herman Frank handtekening, de man krijgt zeeën van ruimte om zijn gitaarsolo’s aan de man te brengen. Zanger David Reece laat duidelijk horen veel meer in zijn mars te hebben dan dat wat hij bracht op het matige Accept album ‘Eat The Heat’.

Het album opent met nummer ‘Full of Surprises’ en dit is een lekker heavy en up tempo nummer. De vocalen van David Reece zijn lekker en wat rauw en hoewel de solo’s in het

nummer getuigen van klasse, is het mij wat te veel van het goede. Van ‘Blood In Blood Out’ verscheen onlangs de officiële video. Het tempo ligt wat lager en het nummer heeft een lekkere hardrock vibe en luistert lekker weg. Met ‘Destroyers of the Night’ wordt op dezelfde weg voortgeborduurd, degelijke songs die er nergens echt uitspringen.

Anders is dat met de heavy nummers ‘Fear No Evil’ en ‘Evil the Gun’. De nummers hebben net wat meer tempo en daarmee meer smoel. Een andere uitschieter is ‘Nightmares in My Mind’, een lekker heavy rock nummer met inhoud. ‘Truth Never Mattered’, één van mijn favorieten. Lekker up tempo met rauwe vocalen en natuurlijk het betere gitaarwerk van herr Frank. Het afsluitende ‘We Are Legend (You and I)’ is een vermakelijke afsluiter en past naadloos bij de hardrockende songs.

Het debuut album van Iron Allies is echt oer degelijk met aantrekkelijke songs die heerlijk wegluisteren. Herman Frank laten horen een begenadigd gitarist te zijn, David Reece heeft een goede strot en met de ritme sectie is ook niets mis, maar ik mis hier iets van een “wow” factor, nummers die er echt uitknallen. Hoe dan ook, zeker de moeite om te beluisteren waard!

01. Full of Surprises 04:35
02. Blood In Blood Out 05:03
03. Destroyers of the Night 04:46