Intoxicated - Watch You Burn | CD

Erik van Dijk |  20 mei 2022

Intoxicated is een death / thrash metal band uit Florida en is ontstaan in 1992 en gaf gedurende de Obituary pauze tussen 1997 en 2003 onderdak aan drummer Donald Tardy. De band bracht in 1997 het debuutalbum ‘Metal Neck’ uit en daarna bleef het lang stil tot ineens, 23 jaar later in 2020, de EP ‘Walled’ verscheen. Gelukkig hoeven we deze keer niet zo lang te wachten op nieuw werk, op 24 juni verschijnt het album ‘Watch You Burn’ via Seeing Red Records.

Obituary drummer Donald Tardy speelde zo’n 4 jaar in Intoxicated, maar toen gebeurde het. Tardy reageerde op een oproep van de Amerikaanse rock artiest Andrew W.K., en zorgde ervoor dat zowel bassist Gregg Roberts als gitarist Erik Payne werden opgenomen in de begeleidingsband van Andrew W.K. Hoewel nergens te lezen valt dat Intoxicated ooit gestopt is als band, en ook Tardy geen credits krijgt voor de tijd dat hij actief was in de band, is de band weer op stoom gekomen met drummer Mike Radford. Het resultaat was dus de EP ‘Walled’, Het nieuwe album ‘Watch You Burn‘ is opgenomen in Morbid Angel’s oude oefen studio en geproduceerd door Ryan Boesch. Anno 2022 is de band uitgebreid met gitarist John Sutton en daarnaast zijn er gastrollen weggelegd voor Tony Foresta van Municipal Waste en Kenny Andrews van Obituary, die overigens ook al op de EP te horen was.

Het muzikale concept is in takt gebleven en crossover thrash met leunend op old school death metal, waarbij de sporen van Obituary, Massacre, en Chuck Schuldiner duidelijk te horen zijn. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik was al onder de indruk van de EP, maar dit nieuwe album weet me direct te overtuigen. De twee corona jaren heeft het schrijfproces duidelijk goed gedaan, want ‘Watch You Burn’ is een heerlijk uitgebalanceerd en ongecompliceerd album geworden. We worden hier voornamelijk getrakteerd op sterke thrash riffs in het midden tempo met een lekkere groove, af en toe schiet het tempo omhoog zoals bijvoorbeeld bij het nummer ‘Grovel’, wat echt een old school death metal vibe heeft.

‘Majestic Ride’ is ook één van de snellere nummers en hier horen we de vocale bijdrage van Municipal Waste zanger Tony Foresta. Ook de langzamere nummers die voorbij komen hebben een death metal vibe en dit wordt versterkt door de vocalen van zanger / gitarist Erik Payne die zeker qua zanglijn doet denken aan die van Obituary’s John Tardy. De echte link naar de death metal band uit Tampa Florida komt in het nummer ‘Revelation Denied’ wanneer Kenny Andrews de lead gitaar partij voor zijn rekening neemt. Een opmerkelijk nummer dat qua structuur duidelijk afwijkt van de andere nummers, de jongste telg van de Obituary familie is overigens goed te onderscheiden. Met het beukende ‘Analyze’ gaat het tempo weer eens lekker omhoog, waar het afsluitende ‘Inevitable End’ weer een smerig en lomp traag nummer is, en zo zit het met de geboden variatie wel goed.

Intoxicated heeft met ‘Watch You Burn’ een indrukwekkend album afgeleverd dat naast de EP van 2 jaar geleden absoluut een plaats in mijn platenkast krijgt. Seeing Red Records brengt het album naast op CD ook uit op gelimiteerd vinyl, waarbij er 250 oranje splatters en eenzelfde aantal van de smoke kleurige editie verkrijgbaar zijn. Die laatste past naadloos bij het artwork van Celeste Brown. Een absolute aanrader!

01. Assholian Mode 03:23
02. Grovel 02:28
03. Watch You Burn 03:22