Insomnium - Heart Like a Grave | CD

Nick de Vet | 4 oktober 2019

Finland, ook wel het land van de 1000 meren genoemd. is één van de grootse exporteurs van kwalitatief hoogstaande metal bands. Amorphis en Nightwish om wat voorbeelden te noemen. Een andere belangrijke band is Insomnium. Deze melodieuze death metalband is deze maand toe aan zijn achtste langspeler, die wederom wordt uitgebracht door Century Media Records.

Insomnium uit Joensuu is in 1997 opgericht door bassist Niilo Sevanen, drummer Markus Hirvonen en gitarist Ville Friman. Qua line up is de band net zo constant als de kwaliteit die zij op plaat brengen, want ook deze nieuwe schijf staat vol met hoogstaande composities en memorabele melodielijnen. De toevoeging van een derde gitarist, Jani Liimatainen (ex Sonata Arctica), zorgt hierbij voor een extra ‘laag’ in het geluid en ook verzorgt hij een deel van de cleane vocalen. Het is bijna standaard dat er gestart wordt met een intro voordat een volledig nummer, ‘Wail of the North’, je meteen in de “mood” brengt naar de rest. ‘Neverlast’ doet mij riffgewijs denken aan de oude tijden van de band (‘In the halls of awaiting’) en zo is er met het 9 minuten klokkende ‘Pale Morning Star’ een hoogtepunt bereikt. De klassieke melodieuze death van Insomnium wordt hier vermengd met atmosferische black, waarbij de blastbeats niet mogen ontbreken. Gas wordt terug genomen in ‘And Bells They Toll’, dat wordt overheerst door donkere passages en mooie melodielijnen. Afsluiter ‘Karelia’ is een episch instrumentaaltje dat een mooie vertolking is van het gehele voorgaande.

‘Heart Like a Grave’ is een meesterlijke release en doet niet onder aan de voorgaande werken ‘Shadows of the dying Sun’ en het 40 minuten klokkende ‘Winters Gate’. De sfeer is donkerder en de toevoeging van een derde gitarist doet wonderen. Je droomt als het ware weg in de muziek. Ook de cleane vocalen in combinatie met de behoorlijk donkere en zware grunt van

Niilo Sevanen liggen goed in contrast. Tel hier de kraakheldere productie van Jens Bogren bij op en je hebt een meesterwerkje!

01. Wail of the North
02. Valediction