Insanity Alert - Moshemian Trashody | EP

Erik van Dijk | 1 april 2024

De Oostenrijkse crossover thrash metal band Insanity Alert is ontstaan in 2011 en bracht inmiddels drie volledige albums uit waarvan ‘666-Pack’ het laatste is en in 2019 verscheen. Behalve de aanstekelijke thrash songs staat de band bekend om de vaak hilarische uitspattingen qua covers. De EP ‘Moshemian Trashody; telt vier covers en verschijnt op 17 mei via Season of Mist.

Een laatste album uitbrengen in 2019? Het wordt inderdaad weer eens tijd voor wat nieuws. En dan een EP met covers? Ik zeg kom maar op! Wie kent niet de geweldige cover ‘Run to the Pit’ gebaseerd op Iron Maiden’s ‘Run tot he Hills’. Hilariteit alom en met name tijdens de live shows van Insanity Alert één van de hoogtepunten.

Goed we krijgen vier covers en ik kan je nu al vertellen en dat weer bol staat van de humor. Insanity Alert laat zich geen moment serieus nemen en dat is exact de kracht van het Oostenrijks / Nederlandse vijftal. Insanity Alert opent met de Guns n’ Roses cover ‘Welcome to the Moshpit’. De teksten zijn natuurlijk weer lekker verbouwd en hoewel het nummer aanvangt op hetzelfde tempo als dat G ’n R hanteerde, gaat aan het einde tempo flink omhoog, geweldig. De eerste single ‘Beerless Fiesta’ is gebaseerd op de George Michael cover ‘Careless Whisper’ en dit komt eigenlijk pas in het refrein boven drijven. Het nummer is zodanig verbouwd, met zelfs black metal passages, dat de coupletten nagenoeg onherkenbaar zijn. De video is hilarisch, met name de in corpse paint geschminkte mannen is geweldig.

Titelnummer ‘Moshemian Thrashody’ is gebaseerd op de klassieker van Queen en is wat mij betreft het beste nummer. Heerlijk snel met een sterk crossover thrash sausje. Het klassieke intro is behouden gebleven en wordt sterk gebracht door Heavy Kevy c.s. Met een heerlijke

tempoversnelling maakt Insanity Alert het nummer zich eigen, om weer terug te keren bij de klassieke passages, subliem. Met ‘Beer in the Park’ worden we weer getrakteerd op een klassieke Iron Maiden cover. Het intro blijft wederom gehandhaaft, het tempo gaat omhoog en al headbangend luister ik het vervolg. Dit wordt weer een feestje in de moshpit.

Insanity Alert brengt met ‘Moshemian Trashody’ weer een stel geweldige covers met de nodige dosis humor. De EP verschijnt naast digitaal en CD op 10” vinyl en is in twee kleuren verkrijgbaar. Op 13 april staat de band op het Welcome To Hell Festival in Eindhoven en ook dat is een aanrader met o.a. Midnight, Angelus Apatrida en Cyclone. Op 25 mei speelt Insanity Alert een clubshow in Landgraaf.

01. Welcome to the Moshpit (Guns n’ Roses cover) 02:17
02. Beer in the Park (Iron Maiden cover) 04:24
03. Beerless Fiesta (George Michael cover) 02:10