Infidel Reich - Reichenstein | CD

Erik van Dijk | 15 november 2019

Infidel Reich is een Nederlands / Amerikaans project dat in 2016 gelanceerd werd onder de noemer “Militant Death Metal” en is niet geschikt voor tere zieltjes. In 2017 verscheen de verrassende EP ‘Infidel Reich’ en in september is het tijd voor de eerste full-length ‘Reichenstein’.

Infidel Reich fungeert in de eerste plaats als uitlaadklep met teksten die gaan over de dagelijkse frustraties en de afschuw over de politieke correctheid. Muzikaal haalt de band de inspiratie uit bands als Carnivore, Venom, Motörhead en Discharge met death metal als onderlegger. De band bestaat uit Amerikaan Vincent Crowley (o.a. ex-Acheron, ex-Nocturnus) die op brute wijze zijn gal spuwt en de Nederlanders als drummer Bob Bagchus (o.a. Siege of Power, ex-Asphyx), de voormalige Asphyx gitarist Tony Brookhuis en bassist McNasty. Persoonlijk was ik zeer te spreken over de EP en ben dan ook benieuwd naar deze langspeler.

Het titelnummer ‘Reichenstein’ knalt er lekker in, een nummer met een typische Motörhead die even simpel is als doeltreffend. Sterk gitaarwerk, lekkere en sloppy drums van Mr. Bagchus en de vocalen van Vincent Crowley zijn smerig en bijpassend. Infidel Reich dendert lekker voort en nummers als ‘Killing Cultures’ en ’Gunzilla’. Een van de betere nummers is ’Reich & Fucking Roll’, een lekker death ’n roll nummer dat sterk van tempo wisselt en in je kop blijft hangen. Ook nummers als ‘Selling Salvation’ en vooral ‘Nuclear Showdowns’ liggen lekker in het gehoor en zijn sterke songs. Infidel Reich heeft met ‘Reichenstein’ een lekkere plaat afgeleverd die vooralsnog ergens in september moet verschijnen en de weg naar mijn platenkast op zeker zal vinden.

01. Reichenstein
02. Killing Cultures
03. Gunzilla