Infidel Reich - New World Outrage | CD

Erik van Dijk | 7 september 2021

Infidel Reich is een Nederlands / Amerikaans project dat in 2016 gelanceerd werd onder de noemer “Working Class Death Metal”. Na de gelijknamige EP uit 2017 verscheen in 2019 het debuutalbum ‘Reichenstein’ en nu twee jaar later gaat de opvolger verschijnen. Het nieuwe album draagt de naam ‘New World Outrage’ en verschijnt op 24 september via Raw Skull Recordz.

Infidel Reich heeft ten opzichte van het voorgaande album één wijziging in de line op, gitarist Stijn Bogers heeft plaats gemaakt voor Nick Brockman (Lugubre, Salacious Gods). In huidige tijden heeft de band te maken met censuur, met name de teksten die over politiek en samenleving gaan, gaan met name voor hypocriete media organen als Facebook en YouTube te ver. Infidel Reich kiest, zoals frontman Vicent Crowley aangeeft,  geen links of rechts, maar geeft een ongezouten mening over het reilen en zeilen van onze hedendaagse samenleving en politiek.

Het intro is al sfeer bepalend, ‘Peacefull Protests’ opent met een megafoon oproep en sirenes over een dikke basriff. Openingsnummer ‘Sic Semper Tyrannis’ is de eerste single en op het moment van schrijven nog op YouTube te vinden. Wat opvalt is dat het muzikaal een stuk bruter en agressiever klinkt. Waar de band op het vorige album de inspiratie haalde uit bands als Carnivore, Venom, Motörhead en Discharge, kunnen we snel concluderen dat dit verdwenen is. ‘2020 Vision’ is een heerlijke death metal track die eigenlijk te kort duurt. Het nummer beschrijft de media leugens gedurende de pandemie en de woede die dit oproept: “Welcome to 2020, the year of Insanity” worden vol agressie uitgespuwd door zanger Vincent Crowley. ‘Propagating Disinformation’ sluit aan op het thema en is net als voorgaande tracks een extreem lompe death metal track.

‘Cancel Culture’, je hoeft geen uitvinder te zijn om te bedenken waar deze song over gaat. Bruut, snel en veel te kort is dit nummer. Met ‘The Divine Lie’ zakt het tempo en krijgen we subtielere death metal voorgeschoteld. In het nummer is meer ruimte voor het gitaarspel van Tony Brookhuis en nieuwkomer Nick Brockman en is bruut en lomp in de overtreffende trap, de gitaarsolo’s brengen echter de nodige nuance. ‘New World Outrage’ beukt er weer op los en wat hier opvalt zijn de intense vocalen die deze keer behalve van Vincent ook van Martin van Drunen (Asphyx) komen, maar ook de rollende gitaarriff en de beukende drums van Bob Bagchus maken dit nummer tot één van mijn favorieten.

‘Working Class Revolt’, met de medewerking van Stephan Gebédi (Thanatos) opent weer een tempootje lager, maar versnelt gaandeweg en is ook weer een kraker. Een Slayer-esqe korte riff en bijbehorende solo’s met Vincent die oproept tot een opstand van de arbeidersklasse. ‘Behind the Curtain’ is weer een snel death ’n roll nummer en met de snauwende vocalen is het een typerend boze mannen nummer. Het afsluitende ‘Berzerkers (Rise of the Infidels)’ is een heerlijke afsluiter, snel, agressief en boos. Infidel Reich heeft met ‘New World Outrage’ een harder en rauwer album uitgebracht dan de voorgaande releases. Een album dat bol staat van emotie en agressie dat niet kan ontbreken in de verzameling van de liefhebber. De CD komt zoals gezegd 24 september, wie graag vinyl luistert zal nog even geduld moeten hebben. In verband met tekort aan grondstoffen zal deze pas in 2022 uitgebracht worden….

01. Intro – Peacefull Protests 00:55
02. Sic Semper Tyrannis 03:26
03. 2020 Vision 02:14