Inferno - ... We Never Heard of You Either ... | CD

Erik van Dijk |  4 juni 2022

Tussen alle compilatie CD’s die te kust en te keur worden aangeboden zit wel eens iets verrassends. Zo ook de CD van Inferno uit Phoenix, Arizona. De heavy / thrash metal band bracht tussen 1987 en 1992 twee demo’s uit om vervolgens van toneel te verdwijnen. Headbangers Records / Big Bad Wolf Records bracht de compilatie ‘… We Never Heard of You Either …’ uit.

Zoals de titel van de CD al zegt, ook ik had niet eerder van deze Inferno gehoord. De band is ontstaan in 1987 en bracht de eerste demo ‘Inferno’ uit in 1988. De tweede demo ‘We Never Heard of You Either!’ verscheen in 1991 en een jaar later werd de stekker uit de band getrokken. De reden was dat de bandleden het niet zagen zitten om te gaan toeren en hun baan op te zeggen. De compilatie CD telt de 10 nummers van de eerste twee demo’s en daarmee dus eigenlijk de complete discografie van Inferno.

Muzikaal brengt de band een mix van heavy en thrash metal en om eerlijk te zijn klinkt het best leuk allemaal. Met name zanger Dave Rumley heeft een aardige strot die zich goed leent voor beide genres en tovert daarnaast met regelmaat high pitched kreten. Muzikaal zit één en ander degelijk in elkaar en de gitaristen Brad Webb en Bill Henson weten te overtuigen met solide riffs en sterke solo’s. De productie blijft wat achter, is redelijk gegeven de tijdgeest.

Lekkere gevarieerde nummers komen voorbij zoals bijvoorbeeld de opener van de tweede demo ‘Two Faces’. Ern nummer waarin goed gespeeld wordt met tempo’s en dat een heerlijke lange solo herbergt. De goed verzorgde vocalen van Rumley maken het af. ‘This Apology’ en Takin’ the Willing‘ openen als een thrash metal nummer, maar ook hier zijn de heavy invloeden duidelijk. Sterke nummers met kop en staart. ‘ERBS (Eternally Racially Biased Society)’

past in het rijtje nummers en klinkt zonder vermakelijk. De nummers van de eerste demo zijn een flink stuk rauwer en hebben een grotere thrash metal vibe. Nummers als ‘Johnny Law’, ‘First Aggressor’ en ‘Pain And Mizery’ klinken ongepolijst en stuk agressiever dan de nummers van de tweede demo.

De conclusie is even simpel als duidelijk: het is jammer dat Inferno niet heeft doorgepakt, wanneer je naar de demo nummers luistert kom je al snel tot de conclusie dat het talent daar is. Dat is dan ook meteen de meerwaarde van deze CD, die leuk is voor de verzamelaar en liefhebber van heavy thrash metal.

01. Two Faces
02. This Apology
03. Takin’ the Willing