Infera Bruo - Rites of the Nameless | CD

Erik van Dijk | 16 oktober 2020

Infera Bruo betekent, vertaald uit het Esperanto, “Hels Lawaai” en is de naam van een black metal band uit Boston, Massachusetts. De band is ontstaan in 2009 en bracht in 2013 het debuut album ‘Desolate Unknown’ uit in eigen beheer. Behalve een drietal splits verscheen de opvolger ‘In Conjuration’ in 2015 via een klein label, het derde album ‘Cerement’ verscheen in 2018 via Prosthetic Records. Op 16 oktober verschijnt het vierde album ‘Rites of the Nameless’ via datzelfde label in een oplage van 250 stuks 12″ vinyl.

Infera Bruo is geen dertien in een dozijn black metal band, maar de band weet goed te variëren. Invloeden van death metal zijn duidelijk waarneembaar en daarnaast heeft de band progressieve trekjes. Het album kent zes nummers en opent met ‘The Breath of Chaos’. Het nummer start up-tempo, maar wanneer drummer nummer Ardroth de regie neemt knalt het tempo bij vlagen omhoog. Sterke progressieve riffs en verschillende wendingen, met goede harsh vocals die worden afgewisseld met clean vocals en soms even doen denken aan Enslaved. Na het eveneens vermakelijke ‘Latent Foe Arcane’ waarbij de lijn van de opener wordt doorgetrokken worden we met ‘Frayed’ enigszins tot kalmte gemaand. Een nummer dat opent met een zware lompe riff en iets vaneen doom sfeer creëert, na verloop van tijd gaat het tempo wel weer omhoog maar het blijkt het een beetje te vlak.

‘Cimmerian Shade’ opent de B-kant in alle rust met keyboards, de bijkomende gitaren brengen al iets meer power, en plots gaat het echt los met een hoog tempo. De verassing is groot, de gitaarpartijen in de rustige passage die volgt zijn sterk. Het nummer, dat zo’n 8 1/2 minuut duurt, wisselt regelmatig van tempo en is aantrekkelijk van begin tot eind. ‘Ook Mining Shadows for Unlight’ is een up-tempo nummer, maar weet me niet geheel te pakken. Er wordt nog wel gewisseld in tempo, maar op een of andere mannier haalt het nummer niet het niveau dat de band op de A-kant wist te brengen. Infera Bruo sluit af met titelnummer ’Rites of the

Nameless’, het langste nummer op deze plaat. De afsluiter is werkelijk een heerlijk nummer. Het wordt weer lekker gewisseld met tempo’s, vocalen en heeft een aantal sterke riffs. Het titelnummer is met ‘The Breath of Chaos’ en ‘Cimmerian Shade’ favoriet.

Infera Bruo weet met het vierde album ‘Rites of the Nameless’ een hoog niveau te halen bij een aantal nummers. Heerlijke progressieve invloeden met als hoofdmoot een mix van black en death metal. Voor wie houdt van buiten de lijntjes kleuren, is dit een aan te raden album om te beluisteren.

Side A
01. The Breath of Chaos 06:02
02. Latent Foe Arcane 06:59