Impellitteri - War Machine | CD

Alex Thrasher | 14  oktober 2024

Eind jaren ‘80 was er een hausse aan instrumentele albums, vooral uitgebracht door Shrapnel Records. Gitaristen als Vinnie Moore, Jason Becker en Marty Friedman lieten ons genieten van al hun kunsten op de gitaar Niet alle grote gitaristen kozen voor deze weg; Eddie van Halen (Van Halen), Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow) en Michael Schenker (UFO, MSG) kozen er voor om vooral de song centraal te stellen, waarbij er uiteraard wel alle ruimte was om te kunnen soleren binnen het nummer. Chris Impellitteri kan ook tot deze laatste categorie worden gerekend; sinds 1986 brengt hij albums uit waarbij het om de liedjes gaat en de solo’s je links en rechts natuurlijk wel om de oren vliegen.

Met ‘War Machine’ is Impellitteri alweer toe aan zijn 12e full-length album sinds 1988. Met z’n vaste maatje Rob Rock (o.a. Warrior, Joshua) op zang. Alleen op het debuutalbum ‘Stand in Line’ (1988) en ‘System X’ (2002) is op zang Graham Bonnet (Rainbow, Alcatrazz, Michael Schenker) te bewonderen. En eenmalig op het geweldige ‘Pedal to the Metal’ (2004) de onbekende Curtis Skelton. Maar op alle andere albums dus Rob Rock. Muzikaal is de band te omschrijven als een mix van Malmsteen, Alcatrazz en Racer X.

Het nieuwe album valt wat steviger uit en dat komt niet in het minst door de nieuwe drummer: niemand minder dan Paul Bostaph (Slayer, Forbidden, Exodus, Testament)! Hij geeft de band een schop onder de kont met zijn retestrakke drumwerk. Het album luistert dan ook lekker headbangend weg.

Vanaf opener ‘War Machine’ tot afsluiter ‘Just another Day’ is het genieten van het machtige gitaarwerk van Chris, het imposante drumwerk van Paul en de loepzuivere zang van Rob Rock. Een waar genot voor de oortjes! Bijzondere vermelding nog voor het nummer ‘Out of my Mind (Heavy Metal)’. Een prachtige ode aan onze mooie muzieksoort, waar zoveel mensen van genieten en steun uit halen. Of zoals Rob Rock zingt: “We stand together, we are one. We are all, one voice in the concert hall”.

Het album is gemixed en gemastered door Jacob Hansen en alle instrumenten staan goed en helder in de mix. Kortom, Impellitteri levert een puik album af dat iedere metalhead wel zal kunnen waarderen. Het album verschijnt op 8 november bij Frontiers Music en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en vinyl.

01. War Machine 03:34
02. Out of My Mind (Heavy Metal) 04:21
03. Superkingdom 04:03