Impaled Nazarene – Eight Headed Serpent | CD

Remco Kreft | 27 mei 2021

Voor wie er de laatste 30 jaar onder een steen heeft geleefd. Impaled Nazarene is een black metal band, misschien wel DE black metal band uit Oulu in Finland. De band is zelfs nog ouder dan 30 jaar wat voor 1990 heette ze Mutilation, maar goed, oud dus. De oer-member van deze band is natuurlijk oprichter Mika Luttinen, maar ook drummer Reima Kellokoski zit al minstens 26 jaar bij de band. Voorde rest zijn er al aardig wat muzikanten versleten maar sinds 2007 is het allemaal redelijk stabiel.

Het is alweer zes jaar geleden dat Impaled Nazarene een studio album uitbracht, maar hier is het dan eindelijk, ‘Eigth Headed Serpent’. De 13de plaat alweer, en wat voor één! Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit is een klapper van een plaat. Dit album is precies wat ik van de band wil horen en waar ze ook het beste in zijn. Kneiterhard, recht door zee, schijt aan alles, stronteigenwijs en zoals bijna elke Finse band eigenzinnig en uniek. Ik vond de laatste twee release van de band goed, maar ook wat vlak, niet rauw genoeg ofzo en dat is nu juist wat voor de band zo kenmerkend is. Dit is gewoon weer old school Impaled.

Het intro is direct al geweldig. Een één of andere maffe Afrikaanse dominee die een demon uit zijn pik probeert te laten zuigen door een “gelovige”. Om vervolgens als een idioot tekeer te gaan met het alles vernietigende nummer ‘Goat of Mendes’. Impaled is terug is het eerste dat ik dacht, wat een tering vette track is dit. En wat een heerlijke no nonsens plaat is dit toch geworden. Niet voor “wimps and posers” zolas Mika al fijn aan ons laat weten in de bijgeleverde tekst en uitleg over de plaat, en zo is het precies. Het heeft wel wat raakvlakken met Marduk ten tijde van ‘Panzerdivision’, maar dan met wat punknummers ertussen (bijv. Octagon Order).

Je krijgt geen moment rust op dit album, het is echt hakken en zagen van het begin tot het

eind. En dat willen we toch ook? Weg met diepgang, mooie sfeervolle tussenstukken, solo’s, twin leads en andere troep. Dit is Impaled Nazarene, black metal punk die totaal niet in deze tijd past van tere zieltjes en overgevoelige ego’s. Maar wel oh zo verdomde lekker is. Op de digipack krijg je trouwens nog twee extra (live)nummers, dus aanschaffen die hap, meteen!….tenzij je wimp bent…of een poser.

01. Goat Of Mendes
02. Eight Headed Serpent
03. Shock And Awe