Immolation - Acts Of God | CD

Koos van Marle | 1 maart 2022

Al ruim 30 jaar timmert Immolation aan de weg en eigenlijk behoeft deze band geen intro. Voor de wat jongere luisteraars: Immolation is een death metal band uit New York die al sinds 1986, eerst als Rigor Mortis, in de scene opereeert. Altijd met een herkenbare twist aan een redelijk uitgemolken subgenre. De verwrongen riffs van Robert Vigna op de tegendraadse drums, met de herkenbare en goed verstaanbare brul van Ross Dolan. Om te zeggen dat de heren al sinds debuut album ‘Dawn of Possesion’ dezelfde plaat maken gaat me wat ver, maar het is weer onmiskenbaar Immolation wat de klok slaat op de 11e langspeler: ‘Acts of God’.

Waar ik zelf deze band wat uit het oog verloor was na ‘Kingdom of Conspiracy’ en ‘Atonement’, komen de heren met een hele prima plaat om mijn ongelijk te bewijzen. ‘Acts of God’ is Immolation ten voeten uit, en hoe! Het lijkt wel alsof de mannen zichzelf weer even opnieuw uitgevonden hebben, want de variatie is terug, de drums zijn weer lekker creatief en de riffs nog logger lijkt het wel. Het doet denken aan mijn favoriete platen, ‘Unholy Cult’ en ‘Harnessing Ruin’. Komen we meteen bij het grootste probleem van deze plaat, want er zijn gewoon teveel nummers. 55 minuten is in mijn ogen te lang om de aandacht vast te houden en ik draaide deze plaat dan ook vaak in 2 delen. Anders wordt het teveel een moesje van Immolation. Een heel lekker moesje, daar zeker niet van. Ik denk zelfs dat de tweede helft van de plaat beter is dan de eerste, met het black metal beïnvloede ‘Incineration Procession’ of het ultiem beukende ‘Let the Darkness In’. Maar ik zou ook niet weten waar ik deze plaat zou moeten inkorten, want de kwaliteit is over de hele plaat gewoon hoog.

Kortom, Immolation heeft in zijn 30 jarige bestaan eigenlijk geen slechte plaat uitgebracht. En ook op ‘Acts of God’ is het niveau over de hele linie hoog. Dat is een groot compliment in een genre waarin wat mij betreft, veel te veel bands heeft hetzelfde doen. Op naar plaat nummer 12!

01. Abandoned 01:08
02. An Act of God 04:04
03. The Age of No Light 03:39