Iconic – Second Skin | CD

Manfred Werger |  6 juni 2022

Holy smoke, alwéér zo’n supergroep bij Frontiers Music? Na Skills heeft labeleigenaar Serafino Perugiano een aantal spelers uit de eredivisie van de hardrock bijeengebracht rondom zanger Nathan James. De groep heet Iconic en ‘Second Skin’ draait behoorlijk wat ronden in de mediaspeler. Een “tweede huid” voor deze toppers? We gaan het horen en duiken in het verhaal van deze plaat.

Labelbaas Perugiano haalt deze truc vaker uit. Goede zanger? Check. Even een belletje naar wat toppers uit de Frontiers-stal? Check. Songsmid Alessandro DeVecchio inschakelen? Check. Oh, de muzikanten schrijven ook nog zelf hun nummers? Check again! Zo is ook het basisverhaal achter deze schijf.

Natahan James is een puike zanger. Deze Brit was te horen op platen van Trans Siberian Orchestra (TSBO) en hij is de huidige zanger van Inglorious. Zijn medestrijders op deze plaat behoeven geen introductie. Tommy Aldridge is dé drummer der rockdrummers, Marco Mendoza is een topspeler en één van de bassisten die alles kunnen spelen. Joel Hoekstra is een geweldige snarentovenaar en Michael Sweet speelt al hardrock, toen de meeste lezers van dit forum nog geboren moesten worden. Alessandro DelVecchio is met de keyboards en zijn zang de sluitpost, hij speelde wel samen met verschillende musici, maar is ook een sterke arrangeur, mixer en producer. De muzikanten kennen elkaar ook vanuit diverse bands, waaronder Whitesnake, Thin Lizzy en het Trans Siberian Orchestra. DelVecchio en Sweet produceerden de plaat, de mix en mastering komen van DelVecchio.

En? De som der delen maakt het geheel beter? Bij een eerder samengaan van topmuzikanten met een wat jongere zanger (Skills met Different Worlds) viel het collectief wat door de mand en werd er veel te voorzichtig gespeeld met het aanwezige potentieel.

Iconic start hun plaat met het snelle Stryper-achtige ‘Run (As Fast As You Can)‘, geweldige solo’s van Hoekstra, kijk, zo begin je een plaat! ‘Ready For Your Love’is jaren ’80-Whitesnake zo ook ‘Nowhere To Run’, de mooie ballad ‘Worlds Apart’ en ‘This Way’! Het titelnummer komt voorbij met thema’s, die aan Trans Siberian Orchestra doen denken, Nathan James en Michael Sweet delen de vocalen. In ‘Let You Go’ hoor je ook de invloeden van TSBO, sterke song! ‘All I Need’ is ballad-achtig, compositorisch wat behoudend, maar het gitaarwerk is sterk. ‘All About‘ en ‘It Ain’t Over’ doen wat meer denken aan Inglorious, Sunborn en de latere melodieuze stukken van Stryper. ‘Enough Of Your Love‘ sluit af in een lekkere Whitesnake-stijl-groove.

Na bijna 48 minuten is deze superclub uitgespeeld. Wat kan ik zeggen? Je hoort in ieder geval waar de muzikanten vandaan komen én hun focus is duidelijker, sterker dan bij het eerder genoemde Skills. Hier wordt lekker gerockt! Het instrumentale van deze plaat is geweldig, Nathan James en Michael Sweet zijn puike zangers. De songs hadden misschien nog wat meer kunnen rijpen of uitgediept kunnen worden, maar dit is een gaaf avontuur!

01 Run (As Fast As You Can) 4:38
02 Ready For Your Love 4:12
03 Second Skin 5:41