Icon Of Sin - Icon Of Sin | CD

Erik van Dijk | 4 april 2021

Icon Of Sin is een Braziliaanse heavy metal band rond YouTube zanger Raphael Mendes. De populaire zanger wekte de aandacht van Frontiers Records en daar was Icon Of Sin. Icon Of Sin is een project gemaakt, gecontroleerd en geregisseerd door Serafino Perugino, baas en A&R directeur van Frontiers Records. Het zal dan ook niemand verbazen dat de gelijknamige debuutplaat van Icon Of Sin verschijnt Frontiers Music s.r.l., de datum van release is 16 april.

Raphael Mendes is een erg populaire figuur in de YouTube-wereld geworden vanwege zijn overweldigende vocale covers. Zijn erkenning als een van de populairste nieuwe talenten in metal begon in 2016 toen hij werd uitgenodigd door gitarist Fabio Lima om een YouTube-video op te nemen die uiteindelijk viraal ging. Mendes viel op en werd onder de vleugels genomen van eerder genoemde Serafino Perugino en een band werd geformeerd.

Wie YouTube zanger Raphael Mendes al eerder heeft gehoord weet dat de vocalen van de man angstvallig veel lijken op die van Iron Maiden zanger Bruce Dickinson, maar het is absoluut niet zo dat we hier te maken hebben met een Iron Maiden kloon. De nummers hebben weliswaar invloeden van de band, en deze worden gevoelsmatig versterkt door Mendes zijn vocalen, maar het is zeker niet zo dat één en ander tot stand is gekomen na het betere jatwerk. Wanneer we luisteren naar de opening song en titelnummer ‘Icon Of Sin’ horen we in eerste instantie een lekker en melodisch heavy nummer, wanneer de vocalen erbij komen proef je Iron Maiden. Wat een strot heeft Raphael Mendes, ongelofelijk wat sterk en wat zijn de overeenkomsten met Bruce groot. Genoeg over Iron Maiden, dit nummer staat als een huis en is een zeer vermakelijke opener.

Met ‘Road Rage’ gaat het tempo lekker omhoog en worden we getrakteerd op een fijn stukje heavy metal. ‘Shadow Dancer’ is een tempootje lager maar niet minder goed. De gitaristen

Sol Perez en Mateus Cantaleãno laten horen heel wat in hun mars te hebben en de solo’s spreken eigenlijk voor zich. ‘Unholy Battleground’ heeft een heerlijk rollende riff, uitstekende solo’s en had ik al gemeld dat die zanger geweldig is? Ongelofelijk, bij de eerste luisterbeurt zit ik al op het puntje van mijn stoel. ‘Nightbreed’ is een wat eenvoudiger en vooral meer catchy nummer qua refrein, maar ook hier geen commentaar van mijn zijde. Icon Of Sin heeft een stel goede muzikanten die zelfs een wat simpeler nummer tot een sprekende track kunnen brengen.

‘Virtual Empire’ is wellicht het sterkste nummer op dit album. Het nummer opent lekker up-tempo, wisselt goed in tempo’s en herbergt weer heerlijke solopartijen, dit nummer had wat mij betreft wel een aantal minuten langer mogen duren. ‘Pandemic Euphoria’, het acht minuten durende ‘Clouds Over Gotham’ of ‘Arcade Generation’, het zijn stuk voor stuk epische heavy metal songs. Het gaat ook gewoon maar door, er lijkt geen stoppen aan. Na het intro ‘Hagakure’ volgen nog drie geweldige tracks die geenszins onder doen voor de rest. Icon Of Sin trakteert de liefhebber op een dik uur aan heavy metal.

Icon Of Sin brengt een weergaloos debuut album dat direct is opgenomen in mijn jaarlijst van 2021. Natuurlijk wordt het geheel gedragen door de overweldigende vocalen van Raphael Mendes, maar ook muzikaal is deze plaat foutloos. Bedenk dat dit slechts de debuutplaat is en dat Mendes c.s. nog jaren voor zich hebben, geen idee waar dit zal eindigen, maar groots zal het worden. Icon Of Sin zet heavy metal weer op de kaart, en dan niet als bijgerecht… Vooralsnog verschijnt dit juweeltje alleen als CD, maar ik hoop dat hier snel een vinyl versie aan wordt toegevoegd.

1. Icon Of Sin
2. Road Rage
3. Shadow Dancer