Hydra – Point Break | CD

Manfred Werger |  27 juli 2022

Hydra? Die gave Amerikaanse bluesrockers uit het midden van de jaren ’70? Leven die nog? Nee? De Zweedse black metal band dan? Opnieuw nee, deze Hydra is een melodieuze rockband uit Stockholm. ‘Point Break’ is hun debuutplaat. Frontiers Records Srl. gaat deze schijf in augustus uitbrengen. Enkele bekende namen komen bij het lezen van hun bio in mijn geheugen binnen. We gaan op verkenningstocht in ‘Point Break’.

Hydra, genoemd naar Toto’s tweede album uit 1979, is het geesteskind van toetsenist, voormalig Warner Chappell componist en arrangeur Henrik Hedström. Hij schreef al enkele nummers voor enkele acts van het Frontiers label en deelde veel demo’s met bekende producers en mensen uit de Zweedse muziekwereld, o.m. met Idol jurylid, producer Andreas Bagge en Anders Novak (o.a. actief bij House of Shakira).

Met enkele Zweedse muzikale vrienden werd Hydra opgericht. Dat vriendenlijstje is er eentje om jaloers op te worden: Daniël Flores is sterdrummer en componist, producer bij The Murder of My Sweet, Mind’s Eye en Find Me. Bassist Jonny Trobro speelde ook bij Find Me en de in Sarajevo geboren zanger / gitarist Andi Kravljaca is eveneens een bekende muzikant. Na zijn studie master degree in meteorolgie speelde hij in Silent Call en Aeon Zen. Ook op het debuut van Seventh Wonder is hij als zanger te horen. Sterk clubje muzikanten, dus.

‘Point Break’ kent een mooie, open, maar ook wat dunne (lees: niet opgeklopte, moddervette) productie. De balans tussen vocalen en instrumenten is sterk en alles klinkt transparant. Bij de opener ‘Stop The Madness’ is dit goed te horen. De schijf is voor de melodieuze rockers een fijne zit van 46 minuten. Stijl technisch niets nieuws onder de zon, maar de nummers zitten goed in elkaar en er wordt lekker gespeeld en vooral gezongen.

Veel nummers hebben referenties aan Toto: ‘No Lullaby’, ‘Doors of Love’ en ‘Bringing Down The Moon’ zouden ook op Toto’s ‘Fahrenheit‘ kunnen staan. Maar ook de stevigere Richard Marx uit de jaren ’80 is een inspiratiebron. ‘Suspicious’ (sterke track!), ‘Angela’ en het geweldige ‘Never Be The Same’ (met groots gitaarwerk) doen denken aan deze rocker. ‘Forever My Love‘ ademt Chicago met Bill Champlin. ‘The Most Wanted’ is een prijsnummer van deze schijf; bijtend gitaartje, gave zang in deze stevige poprocker á la Goran Edman. Elena Valente, Zweedse zangeres met chart successen in het begin van millennium, is te horen op ‘To Say Goodbye‘, de afsluitende ballad.

Leuke schijf! Zeker voor de fans van het AOR genre. Hopelijk krijgt de band wat meer aandacht en vallen deze Zweedse topmusici niet weg in de grote stroom van Frontiers releases.

01 Stop the madness 4:31
02 Bringing down the moon 4:10