Humanity is Cancer - Humanity is Cancer | EP

Erik van Dijk | 13 november 2020

Humanity is Cancer is ontstaan in 2010 toen Thomas Haywood (ex-Abigail Williams, System Divide, Aborted) tijdelijk de extreme muziek scene verliet en een uitlaatklep nodig had. Aanvankelijk werd het project gestart met drummer Dirk Verbeuren, maar die moest afhaken toen Megadeth’s Dave Mustaine op de deur klopte. Tussen 2014 en 2015 werd een eerste EP geschreven en Thomas Haywood c.s. vindt het nu tijd om deze los te laten op de mensheid. De EP ‘Humanity is Cancer’ ziet op 13 november het levenslicht via Redefining Darkness Records.

Na het vertrek van drummer Dirk Verbeuren werd er gezocht naar nieuw bloed en met Michael Wilson (ex-Abigail Williams/ex-Aborted) op lead gitaar, Noah Buchanan (Nunslaughter/From the Hellmouth) op bas en vocalen, en Lyle Cooper (ex-The Faceless/ex-Abhorrent) op de drums werd deze gevonden. Het doel van Humanity is Cancer is het maken death metal op de leest van bands als Morbid Angel, Immolation, Cannibal Corpse, Deicide en Vader in een modern jasje.

Het album opent met ‘Cancer is Humanity (A Future of Violence & Death)’, een nummer dat er direct stevig inbeukt met fijne breaks, een flinke dosis groove en strakke drums. De vocalen Noah Buchanan zijn afwisselend en klinken zowel bruut als smerig, al met al een lekkere opener. ‘Harlot’ is ook weer zo’n nummer, sterke moderne death metal met een heerlijke groove en sterke blastbeats van drummer Lyle Cooper. ‘The Punishment Due’ is een heerlijk bruut nummer met sterke breaks, met name de drums zijn klasse in dit nummer dat enerzijds een echt headbanger nummer is en anderzijds de pit zal doen losbarsten, stil zitten is geen optie. Het afsluitende ‘Beyond Salvation’ komt traag op gang, een lompe en trage riff bouwt zich langzaam op naar een mid-tempo stuk en valt daarna weer terug. Echt knallen, zoals de eerste drie nummers, doet het niet, maar vet en bruut is het wel.

Een verdienstelijke EP van Humanity is Cancer, de old school death metal wordt in een modern jasje gestoken en imponeert. Laten we hopen dat een langspeler niet zo lang op zich laat wachten.

01. Cancer is Humanity (A Future of Violence & Death)
02. Harlot